تاريخ : یکشنبه 1388/10/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5301
مفاهيم قرآن و حديث در دانش روانشناسی جايگاه ويژه ايی دارند

مفاهيم قرآن و حديث در دانش روانشناسی جايگاه ويژه ايی دارند

یک شنبه ۲۰/۱۰/۸۸

راوي: بسيارى از مفاهيم قرآن و حديث، بيان‏گر ابعاد و ويژگي ‏هایى از وجود انسان است كه قابل طرح در دانش روان‏شناسى بوده و نيازمند تبيين‏هاى روان‏شناختى است. همچنين در متون دينى ـ قرآن و حديث ـ آموزه‏هاى روان‏شناختى فراوانى وجود دارند كه يا ناشناخته مانده‏ اند و يا كمتر به آنها توجّه شده است.حجت الاسلام و المسلمين «عباس پسنديده»

حجت الاسلام و المسلمين «عباس پسنديده» مدير واحد حديث و علوم روانشناختی پژوهشكده علوم حديث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث روز يك شنبه ۲۰ ديماه در مصاحبه با راوي به تبيين مفاهيم قران و حديث در دانش روانشناسی پرداخت و گفت: در متون دينى معارف و آموزه‏هاى ناب و فراوانى در ابعاد مختلف، به ويژه علوم انسانى، به چشم مى‏خورد كه نيازمند درك، تبيين و ارائه است و در اين ميان، مباحث روان‏شناختى از جايگاه خاص خود برخوردار است. از سوى ديگر، معارف ناب دينى، قابليت نظريه‏پردازى دارند و طبيعى است كه تبديل معارف و آموزه‏هاى دينى به نظريه‏هاى روان‏شناختى، نيازمند پژوهش‏هاى گسترده و عميقى است كه بايد متكى بر متون و با روش‏هاى روان‏شناسى صورت گيرد.
حجت الاسلام و المسلمين «پسنديده» افزود: مركز تحقيقات دارالحديث در جهت تحقق رسالت خويش در تبيين و ترويج معارف اهل بيت‏عليهم السلام، واحد علوم روان‏شناختى را تأسيس نمود تا قابليت‏هاى روان‏شناختى موجود در متون دينى را بازشناسى و بازپژوهى نمايد. اهدافى كه اين واحد دنبال مى‏كند عبارت‏اند از: تبيين روان‏شناختى مفاهيم و گزاره‏هاى دينى؛ مفهوم‏سازى براى دانش روان‏شناسى با تكيه بر معارف دينى، زمينه‏سازى براى تبديل معارف و آموزه‏هاى دينى به نظريه‏هاى روان‏شناختى؛ پاسخ‏جویى از متون دينى براى پرسش‏ها و مباحث روان‏شناختى؛ وارد ساختن مفاهيم و معارف دينى در نظام پژوهش و آموزش علمى روان‏شناسى؛ زمينه‏سازى براى نظام جامع روان‏شناسى دينى؛ زمينه‏سازى براى تشكيل گرايش روان‏شناسى و حديث در دوره كارشناسى ارشد دانشكده علوم حديث؛ تدوين روشى نو در تحقيقات حديثى ـ روان‏شناختى(فقه‏الحديث روان‏شناختى يا منطق فهم روان‏شناسانه از متون)، تربيت نيروهاى متخصص و كارآمد در زمينه روان‏شناسى و حديث.
وی با اشاره به پژوهش‏هاى اين واحد تصريح كرد: واحد حديث و علوم روان‏شناختى در دو گروه طبقه‏بندى و براى دو دسته از مخاطبان انجام مى‏شود: گروه تخصصى: در اين گروه، پژوهش‏هایى انجام مى‏شوند كه مخاطب آن مجامع دانشگاهى و تحصيل‏كرده‏هاى رشته روان‏شناسى است. گروه عمومى و كاربردى: در اين گروه، پژوهش‏هایى انجام مى‏شوند كه به امور كاربردى مى‏پردازد و آموزه‏هاى زندگى‏ساز دين را براى مخاطبان عام تدوين مى‏كند.
حجت الاسلام و المسلمين «پسنديده» به آثار منتشره از سوی اين واحد اشاره كرد و افزود: حيا از موضوعات مهم دينى است كه جنبه‏هاى روان‏شناختى فراوان دارد. يكى از اساسى‏ترين مسائل فراروى دين و روان‏شناسى، مسأله چگونگى تنظيم و مهار رفتارهاى انسان است. در اين موضوع، حيا يكى از شاخص‏ترين عوامل به شمار مى‏رود كه دين معرفى نموده و البته براى روان‏شناسى ناشناخته است. ويژگى مهم اين رفتار نه مبتنى بر ترس است و نه مبتنى بر طمع؛ بلكه مبتنى بر كرامت انسانى است و از ديدگاه دين، در رأس ديگر عوامل قرار دارد و شايسته است كه نظام تربيت بر اساس آن استوار گردد. كتاب «پژوهشى در فرهنگ حيا» ، نگارشى عمومى از پژوهشى است كه در اين موضوع به روش مشاركتى (Partipativ Research) و گفتگوى گام به گام (Dialogical Research)انجام شد. اين مجموعه در چهار بخش ديدگاه‏هاى دين را كه برگرفته از متون قرآن و حديث است، تبيين مى‏كند. اين پژوهش با عنوان«غنچه های شرم» در فاصله اندكى به چاپ چهارم رسيده است.
وی به كتاب «رضايت از زندگى» اشاره كرد و گفت: زندگى، بستر تكامل و مزرعه آخرت است و موفقيت در آن متكى به برخوردارى از مهارت‏هاى زندگى است. بخش بزرگى از معارف قرآن و حديث، اختصاص به آموزش مهارت‏هاى زندگى دارد كه نشان دهنده دغدغه دين در اين موضوع است؛ هرچند به اين بخش از سوى دين‏پژوهان كمتر توجّه شده است. از سوى ديگر، دانش روان‏شناسى نيز در مباحث بهداشت روان، به اين موضوع مى‏پردازد و براى پژوهشگران اين حوزه، آگاهى از ديدگاه دين بسيار راه‏گشا است. بر همين اساس، طرحى براى پژوهش در اين قلمرو طراحى گرديد و پس از اجرا، نتايج آن در سطح عموم تدوين و در قالب كتاب «رضايت از زندگى» منتشر شد.
مدير واحد حديث و علوم روان‏شناختى مؤسسه دارالحديث، به معرفی ديگر آثار منتشر شده اين واحد پرداخت و اظهار داشت: كتاب تحكيم خانواده، كتاب رضايت زناشويی، مطالعات اسلامی همايش اسلام و آسيب‌های اجتماعی كه عمده آن بحث خانواده است، حكمت‌نامه كودك، درس‌نامه پايداری خانواده كه برای طرح رحمت دفتر امور زنان رياست جمهوری انجام شده بود، كتاب تربيت جنسی،روانشناسی تنظيم رفتار، آه سرد و شعله های سرد از فعاليت های منتشر شده اين واحد است.
گفتنی است، در همايش ملی «زوج خوشبخت ايرانی» كه سی‌ام آبان‌ماه با حضور «محمود احمدی‌نژاد»، رييس جمهور، «سيد محمد حسينی» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و «مهرداد بذرپاش»، رييس سازمان ملی جوان برگزار شد، حجت‌الاسلام «پسنديده»، از فعالان عرصه‌ تسهيل ازدواج از سوی رييس‌جمهوری تقدير شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :