تاريخ : پنج شنبه 1395/6/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 53089
نقش پایگاه حدیث نت در رواج مستندسازی متون حدیثی

نقش پایگاه حدیث نت در رواج مستندسازی متون حدیثی

مدیر فرآوری اطلاعات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت:
حدیث نت دارای نقش ویژه در گسترش احادیث صحیح و رواج مستندسازی متون حدیثی است.

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل ازخبرگزاری فارسـ حجت‌الاسلام حمیدرضا ایزدی با اشاره به پایگاه اطلاع‌رسانی حدیث نت اظهار کرد: حدیث نت نخستین پایگاه مستقل حدیثی تشیع است که سال ۷۸ به صورت سه زبانه در فضای اینترنت قرار گرفته و ارائه احادیث و معارف اهل بیت(ع) در فضای مجازی و گسترش و همگانی‌سازی معارف حدیثی و قرآنی در بین اقشار و گروه‌های جامعه را پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه منابع و خدمات پژوهشی برای محققان، متون اصلی حدیث و علوم حدیث و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مراکز، سایت‌ها و اخبار حدیثی در فضای وب از اهداف دیگر این پایگاه است.

مدیر فرآوری اطلاعاتمؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیثبا بیان اینکه اکنون پایگاه حدیث نت حدود ۲۵ هزار نفر عضو دائمی دارد، گفت:
این اعضا به صورت روزانه حدیث روز را از طریق ایمیل وشبکه اجتماعی تلگرامدریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: ۱۴ هزار منبع در سایت قرار دارد که شامل ۵۰۰ جلد کتاب، ۲ هزار و ۲۰۰ مقاله، ۴۰۰ شماره نشریه،‌ هزار و ۲۰۰ چکیده پایان‌نامه و دیگر متون معارف و علوم حدیث و گزارش‌های تفصیلی و خبری است.

ایزدی با بیان اینکه به طور کلی پایگاه حدیث نت دارای پنج بخش اصلی است، گفت:معارف حدیث،متون حديث،علوم حدیثوخدمات حدیثاز جمله بخش‌های این پایگاه است که در بخش احادیث معصومان به صورت الفبایی و تفکیک معصومان قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخشحدیث و زندگیبه تفکیک احادیث موضوعی به صورتزندگی فردی،زندگی اجتماعیوزندگی معنویدسته‌بندی شده و در بخشمنابع حدیث شیعهتمام منابع احادیث شیعه به صورت تفصیلی معرفی شده است.

مدیر فرآوری اطلاعات مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان کرد: بخشمعارف حدیثشامل چهار بخشسیره معصومان (ع)،کتب و مقالات معارفی،زلال معرفتوپرسش و پاسخاست که هر یک زیرمجموعه و بستری دارند که در سایت قابل دسترسی است.

وی با اشاره به بخشعلوم حدیثگفت: زیر مجموعه‌هایی مانندکليات و مباحث مقدمي،تاريخ حديث،رجال،فقه الحديثومعرفی منابعدر این بخش وجود دارد.

وی عنوان کرد:رجال، مبانی، طبقات، زندگی‌نامه راویان، اسناد، شرح حدیث، مقالات و دروس و فایل‌های صوتی و تصویری از دیگر بخش‌های پایگاه‌ اطلاع‌رسانی حدیث نت است.

وی یادآور شد:شرح حديثدر کلام بزرگان، کلامامام خمینی (ره)ومقام معظم رهبري، بخش روایت زندگی و کلیپ‌های تصویری مربوط به آیات و روایات، سرویس‌هایجست‌وجوگر حدیث، ‌اعراب‌گذاری هوشمند،ویژه نامه ها،حدیث ایام،سالنامه نور،اخبار نشر،تصاویر حدیثیو معرفیپایگاه‌های حدیثیوپایگاه‌های معارف اسلامیاز بخش‌های دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی است.

وی پایگاه حدیث نت را دارای نقش ویژه در گسترش احادیث صحیح و رواج مستندسازی متون حدیثی ذکر کرد و افزود: این پایگاه یکی از مراجع استناددهی متون برای احادیث است که پژوهشگران و محققان علوم و معارف حدیثی می‌توانند آثار و تألیفات خود را با استفاده از متون موجود در این پایگاه مستندسازی نمایند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :