تاريخ : دوشنبه 1395/6/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 53247
بررسی نظریه‌های امام علی(ع) در زمینه حقوق بشر به مالک اشتر

بررسی نظریه‌های امام علی(ع) در زمینه حقوق بشر به مالک اشتر

اداره اوقاف شیعیان عراق در نظر دارد، با همکاری سازمان ملل متحد، با برگزاری همایشی بین‌المللی به بررسی نظریه‌های امام علی(ع) در زمینه حقوق بشر در نامه ایشان به مالک اشتر بپردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری عراقی «نون»، در این همایش، قرار است، نامه تاریخیامام علی(ع)به مالک اشتر که یک منشور تاریخی در زمینه اصول و مبانی عمیق و پیچیده حقوق بشر محسوب می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
شیخ «علی الخطیب»، معاون رئیس اداره اوقاف شیعیان عراق در دیدار با «یان کوبیش»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق، ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری این همایش بین‌المللی گفت: اداره اوقاف شیعیان عراق پیشنهاد می‌کند که این همایش در یکی از پایتخت‌های مشهور دنیا برگزار شود.
این همایش با عنوان «حقوق بشر میان نظریه‌های متفکران و آرمان‌های ستمدیدگان» برگزار خواهد شد و در آن بر ابعاد انسانی و مبانی و اصول حقوق بشر در نظریه‌ها امام علی(ع)به‌ویژه در نامه ایشان به مالک اشتر تمرکز می‌شود.
شیخ علی الخطیب در این دیدار گفت: برگزاری این همایش، افکار عمومی را نسبت به موارد متعدد نقض حقوق بشر به‌ویژه در منطقه خاورمیانه جلب می‌کند و همچنین، بر آشنایی جهانیان با مبانی والای دین اسلام تأثیرگذار خواهد بود و اداره اوقاف شیعیان تلاش می‌کند تا این همایش با حضور نظریه‌پردازان عرصه سیاست جهانی و کارشناسان بین‌المللی عرصه حقوق بشر برگزار شود.
«یان کوبیش»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق نیز با استقبال گسترده از ایده برگزاری این همایش گفت: این اقدام، ابتکاری جدید است که می‌تواند در تصحیح بسیاری از باورهای رایج در جامعه جهانی تأثیرگذار باشد.
وی در پایان بر ضرورت حضور نهادهای برجسته سازمان ملل متحد برای مشارکت در برگزاری این همایش تأکید کرد.
همچنین، دو طرف توافق کردند که یک نماینده از سوی اداره اوقاف شیعیان عراق و یک نماینده نیز از سوی دفتر سازمان ملل متحد در این کشور برای تعیین معیارهای ویژه این همایش انتخاب شوند.
در پایان این دیدار، شیخ علی الخطیب، نسخه‌ انگلیسی نهج‌البلاغه و نیز ترجمه عهدنامه مالک اشتر را به «یان کوبیش»،نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق اهدا کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :