تاريخ : سه شنبه 1388/11/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5333
نگاهی به کتاب «درآمدی بر روانشناسی تنظيم رفتار» با رويكردی اسلامی

نگاهی به کتاب «درآمدی بر روانشناسی تنظيم رفتار» با رويكردی اسلامی

یک شنبه 4/11/88

به گزارش راوي، واحد روانشناسی پژوهشکده علوم حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث بر اساس رسالتی که در تبیین روانشناختی معارف دین بر عهده دارد، موضوع «تنظیم رفتار» را در دستور کار خود قرار داده است.«تنظیم رفتار»

هدف اصلی در این طرح، استخراج مدل دینی «تنظیم رفتار» از لابه لای معارف اسلامی بود. برای اجرای این طرح از«محمد صادق شجاعی» پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی که از پژوهشگران موفق در حوزه مطالعات اسلامی ـ روانشناختی است، دعوت به عمل آمد.
«محمدصادق شجاعی»، مؤلف اين كتاب، براساس مطالعات و يافته‌های خود، مدل دينی تنظيم رفتار را ارايه كرده است.
مؤلف در بخش ابتدايی مقدمه اين كتاب آورده است: تنظيم رفتار، مسئله مهم و مورد علاقه همه ماست، كيست كه تاكنون درصدد اصلاح و تنظيم رفتار خود چه در ابعاد فردی و چه در عرصه اجتماعی و ارتباط با ديگران بر نيامده باشد.
در بخش ديگری از اين مقدمه می‌خوانيد: سؤال‌هايی از اين دست، موجب شد تا نگارنده به بررسی موضوع «تنظيم رفتار» در متون و منابع دينی بپردازد و روی آورد جديدی را در عرصه پژوهش‌های روانشناسی دينی پايه‌ريزی كند و كتابی كه اكنون پيش روی شماست، برآيند نهايی همين كوشش است، اميد می‌رود كه اين تلاش، نقطه عطفی برای پژوهش و نظريه‌پردازی در اين زمينه باشد.
اين كتاب شامل چهار بخش كلی است و هربخش دارای فصل‌های مرتبط با موضوع است، چهار بخش اين كتاب عبارت از كليات و مفهوم‌شناسی، مبانی نظری تنظيم رفتار در معارف اسلامی، اصول و قواعد تنظيم رفتار، تقوای عاقلانه، الگوی دينی تنظيم رفتار است.

چاپ اول كتاب «درآمدی بر روانشناسی تنظيم رفتار» تأليف «محمدصادق شجاعی» با تيراژ يك هزار نسخه و 456 صفحه جلد سخت و بهای پنج‌ هزار و 500 تومان به تازگی از سوی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث منتشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :