مجله محدث شماره 34-33 - صفحه 3






مجله محدث




پژوهشکده علوم و معارف حدیثد











«در دنيای امروز مباحث دينی بايد بيشتر از قبل مورد توجه قرار گيرد؛ چرا كه گسترش معارف اهل بيت (ع) و تفكرات دينی، تنها راه حفظ فرهنگ دينی و ملی ما محسوب می‌شود».
«دكتر علی لاريجانی» رئيس مجلس شورای اسلامی، در حاشيه مراسم رونمايی از «دانشنامه امام حسين(ع)» در گفتگویی ضمن بیان این مطلب، با اشاره به اينكه تأليف اين دانشنامه از كارهای ارزشمند مرتبط با نهضت عاشوراست گفت: «زندگی امامان و نهضت عاشورا تأثير ماندگاری بر جامعه ما خواهد داشت».
وی با بيان اينكه حمايت از طرح‌های فرهنگی و مخصوصاً طرح‌های دينی در دستور كار مجلس قرار دارد تصريح كرد: «بودجه اختصاص يافته به حوزه علميه قم و ديگر مراكز فرهنگی استان قم امسال تا دو برابر افزايش داشته است و سعی بر اين است كه در سال 89 نيز اين روند ادامه داشته باشد».
يادآوری می‌شود، «دانشنامه امام حسين(ع)» در چهارده جلد، صبح پنجشنبه 19 آذر با حضور آية‌الله‌العظمی صافی گلپايگانی، رئيس مجلس شورای اسلامی و جمعی از فرهيختگان حوزه و دانشگاه در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث قم رونمايی شد.












نشست علمی ـ پژوهشی «بايسته‌های رجال‌پژوهی»، پنجشنبه 26 آذر به مناسبت هفته پژوهش به همت معاونت پژوهشی دانشكده علوم حديث در تالار پژوهش این دانشكده در قم برگزار شد.
در اين نشست كه با حضور جمعی از دانش‌پژوهان برگزار شد، «سيد عليرضا حسينی»، عضو هيئت علمی دانشكده علوم حديث (قم) به مفهوم‌شناسی واژه‌ها و عبارت‌های توصيفی درباره بايسته‌های رجال‌پژوهی اشاره كرد و گفت: «سخن از مفهوم‌شناسی واژه‌ها و عبارت‌های توصيفی در گفتار دانشيان رجال به چند محور تكيه كرده كه عبارت است از: موضوع حكم به وثاقت و ضعف در نگاه دانشيان رجال به عنوان نگاهی فراگير و تأثير‌گذار است و همچنين راويانی كه صاحب اثر و دارای نگاشته‌های حديثی‌اند، نه هر راوی».
وی افزود: «برايند آموزه‌های حديثی راه‌يافته به اين نگاشته‌ها، مهم‌ترين معيار در حكم به وثاقت و ضعف راوی است. شناخت هرچه عميق‌تر مفهوم وثاقت بستگی به شناخت عوامل تضعيف راوی دارد. ضعيف خواندن يك راوی، هميشه به معنای غير قابل پذيرش بودن احاديث وی نيست؛ چه اينكه ابراهيم بن اسحاق احری به گفته ابن غضائری: فی حديث ضعف، فی مذهبه ارتفاع، ويروی الصحيح و السقيم. ابن الغضائری/ص39».
يادآوری می‌شود، نشست علمی ـ پژوهشی «بايسته‌های رجال‌پژوهی» با حضور جمعی از پژوهشگران در تالار پژوهش دانشكده علوم حديث قم برگزار شد.











در حاشیه مراسم رونمایی از «دانشنامه چهارده جلدی امام حسین (ع)» تابلوهای مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) و نمایشگاه کتاب برای بازدیدکنندگان دایر شده بود. توضیحات بیشتر را از مدیر گروه سیره و تاریخ پژوهشکده علوم حدیث جویا شدیم.
حجةالاسلام والمسلمین «محمود طباطبایی نژاد» از همکاران «دانشنامه چهارده جلدی امام حسین (ع)» در گفتگو با «محدث»، به حاشیه های مراسم رونمایی از «دانشنامه امام حسین (ع)» که 19 آذر برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «نمایشگاه کتاب و نمایشگاه نقشه های حرکت کاروان امام حسین (ع) و یاران ایشان، از حاشیه های برنامه های مراسم رونمایی از "دانشنامه امام حسین (ع)" بود».
وی با بیان اینکه تابلو پنج نقشه حرکت کاروان امام حسین (ع) ترسیم و در حاشیه مراسم رونمایی به نمایش درآمد، افزود: «این نقشه ها با این عناوین ترسیم شدند که در "دانشنامه امام حسین (ع)" نیز به همین شکل آمده است: نقشه کوفه، نقشه مکه و حوالی آن، نقشه مسیر حرکت کاروان حسینی از مدینه به مکه و کربلا، نقشه حوالی کربلا، نقشه مسیر حرکت کاروان حسینی از مدینه به مدینه (حرکت کاروان اسرا)».
حجةالاسلام «طباطبایی نژاد» افزود: «پانزده بخش اصلی دانشنامه، نمونه ای از روش آماده سازی دانشنامه و تصویر برخی از بیان ها نیز از تصاویر به نمایش درآمده در این نمایشگاه بود».
وی به کتاب هایی که در حاشیه مراسم رونمایی از «دانشنامه امام حسین (ع)» به نمایش درآمده بود اشاره کرد و گفت: «کتاب های مرتبط با "دانشنامه امام حسین (ع)" و کتاب هایی که از بطن "دانشنامه چهارده جلدی امام حسین" استخراج شده، و در چهار بخش اصلی ارائه شد که عبارت است از: منابع "دانشنامه امام حسین (ع)"، نمونه ای از عاشوراپژوهی ها، نمونه ای از موسوعه ها که تا کنون منتشر شده و نمونه ای از منابع ضعیف».
مدیر گروه سیره و تاریخ پژوهشکده علوم حدیث، هدف از برپایی این دو نمایشگاه را آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با عاشوراپژوهی و فعالیت های مرتبط با قیام امام حسین (ع) و یاران ایشان، همچنین نمایی از روش کار و تحقیقاتی که در طی تدوین «دانشنامه چهارده جلدی امام حسین (ع)» صورت گرفته است، برشمرد.











«با وجود گسترش اسلام در چهار کشور ساحل عاج، سنگال، غنا و برکینوفاسو، هنوز قاره آفریقا نیازمند نیروهای آشنا به علوم دینی و زبان بومی منطقه است».
به گزارش «محدّث»، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایران که برای شرکت در همایش بین المللی «حج» به کشور سنگال سفر کرده بود، پنج شنبه 7 آبان در جمع پژوهشگران و کارمندان مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، با بیان این مطلب به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت و گفت: «در این سفر با مسئولان سیاسی و فرهنگی چهار کشور ساحل عاج، سنگال، غنا و برکینوفاسو دیدار و گفتگو کردیم و با وزیران این چهار کشور نشست هایی درباره آموزش حج و وحدت مسلمانان انجام پذیرفت».
وی با بیان اینکه این سفر دوازده روزه دستاوردهای فراوانی به همراه داشته است، افزود: «با علمای دینی اهل تسنن دیدارهای متعدد و مثبتی صورت گرفت».
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه امروز آفریقا بیشتر از همیشه، بستر مناسبی برای گسترش فرهنگ اهل بیت را دارد تصریح کرد: «پژوهشکده علوم حدیث با تدوین جزواتی به زبان بومی منطقه می تواند به طور چشمگیری فرهنگ اهل بیت را در قاره آفریقا گسترش دهد».
وی با اشاره به فعالیت های انجام گرفته پس از انقلاب اسلامی و همت مؤسسه جامعة المصطفی العالمیة اشاره کرد و از این فعالیت ها قدردانی کرد.
گفتنی است همایش بین المللی «حج» دوشنبه ۶ مهر، به همت رایزنی فرهنگی ایران در سنگال و با حضور«آیةالله محمدی ری شهری» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایران، در دانشگاه اسلامی این کشور برگزار شد.











فعالیت‌های پژوهشکده علوم حدیث در زمینه خانواده، در همایش «زوج خوشبخت ایرانی» شایسته قدردانی شناخته شد.
این همایش که صبح شنبه، سی‌ام آبان با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری، و سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان برگزار شد، پژوهشکده علوم و معارف حدیث به‌ همراه مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی و دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه شایسته قدردانی شناخته شدند.
در بخش مراکز علمی ـ پژوهشی این همایش، رئیس جمهوری از حجةالاسلام والمسلمین «پسندیده»، نماینده پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و از فعالان عرصه‌ تسهیل ازدواج قدردانی کرد.
گفتنی است، پژوهشکده علوم و معارف حدیث در مسیر فعالیت‌های پژوهشی خود جهت ارتقای سطح آموزش مفاهیم دینی و کاربردی زندگی، شایسته قدردانی شناخته شد. آثار پژوهشکده در این زمینه که می‌توان به آنها اشاره کرد شامل کتاب-های «تحکیم خانواده»، «رضایت زناشویی»، «مطالعات اسلامی همایش اسلام و آسیب‌های اجتماعی» که عمده آن بحث خانواده است، «حکمت‌نامه کودک»، «حکمت‌نامه جوان»، «مجموعه مقالات جوان، هیجان و خویشتن داری»، «درس‌نامه پایداری خانواده» که برای طرح رحمت دفتر امور زنان ریاست جمهوری انجام شده بود، کتاب های «تربیت جنسی»، «رضایت از زندگی»، «غنچه‌های شرم»، «پژوهشی در فرهنگ حیا» و «هنر رضایت از زندگی» است.










صفحه از 11