مجله محدث شماره 34-33 - صفحه 7






مجله محدث




دانشکده علوم حدیث











آیةالله محمدی ری‌شهری، رئیس دانشکده علوم حدیث، به مناسبت دهمین سال تأسیس دانشکده علوم حدیث پیامی صادر کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث در این پیام آمده است: «عن مولانا الرضا علیه‌السلام، انه قال: ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا. این سخن والا، تعیین‌کننده سمت و سوی تلاش فکری و فرهنگی همه مشتاقان به اسلام، تشیع و جمهوری اسلامی به عنوان جلوه‌ای از حکومت علوی است. تبیین صحیح سخنان اهل بیت (ع) کافی است تا انسان در جستجوی زیبایی و حقیقت را، به سوی این اسوه‌های آسمانی کشد و او را منتظرِ همیشه‌ خورشیدِ امامت سازد.


احادیث اهل‌بیت (ع) به ‌عنوان بازگوکننده‌ گفتار و رفتار آن بزرگواران، ارزش و اهمیت والایی در استنباط احکام، قوانین، شریعت و فرهنگ اسلام دارد.


گنجینه ارزشمند حدیث در کنار قرآن، نقشی اساسی را در ارائه و تبیین احکام اسلامی، آموزه‌ها و فرهنگ این آیین آسمانی بر عهده دارد. روشن است که مراجعه تنها به کتاب الله نمی‌تواند برای جستجو در زوایا و جزئیات این آیین الهی بسنده و کارساز باشد؛ چرا که رسول اکرم (ص) به هر دو، یعنی کتاب و عترت که حاملان امین سنت و گویندگان راستین حدیث بوده‌اند توصیه فرمودند.


بارقه‌ پیدایش مجموعه ای نورانی و کارآمد درباره حدیث برای رسیدن به این هدف بزرگ ـ که از آمال اینجانب از سالیان گذشته بودـ از دو دهه پیش درخشید و سپس با همت و تلاش جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، مؤسسه دارالحدیث به عنوان نخستین اقدام منسجم و تشکیلاتی برای آشنایی با معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) پایه‌گذاری شد و استقبال گسترده اقشار گوناگون از برنامه‌ها و محصولات این مرکز، بر رونق و شکوفایی آن افزود.


دانشکده علوم حدیث که از برکات و زیرمجموعه‌های مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث است، در سالروز میلاد فرخنده مولای متقیان امیرمؤمنان (ع)، مطابق با دوم آبان سال 1378 طی مراسم باشکوهی با حضور جمعی از شخصیت های فرهنگی و پژوهشگران گشایش یافت و از مهم ترین ثمرات این شجره طیبه به شمار می‌آید.


این دانشکده‌ نوپا، افزون بر آموزش موضوعات گوناگون مربوط به حدیث و ارائه آموزه‌های معنوی اهل بیت (ع) به نسل جوان، مشتاق و انقلابی، تحقیقات و پژوهش های جنبی را از رهگذر مطالعات دانشجویی و پایان‌نامه‌ها دنبال می‌‌کند.


از جمله اهداف تأسیس این مجموعه نورانی، تربیت محققان، کارشناسان و مربیان متخصص در علوم حدیث و معارف دینی و فراهم نمودن امکانات لازم برای ارتقای سطح علمی ـ فرهنگی کارشناسان سازمان های دولتی و نهادهای اسلامی در مسائل مختلف دینی است.


حضور موفق اولین و دومین دوره دانش‌آموختگان دانشکده در آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث و کسب رتبه‌های برتر این آزمون و دیگر عرصه‌های علمی و فرهنگی، جذب تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده در دیگر مراکز آموزش عالی، و ادامه تحصیل برخی از آنان در مقطع دکترا از نخستین برکات و ثمرات این نهال نورسته است.


شکل‌گیری بخش آموزش الکترونیکی و تأسیس دانشکده مجازی در فاصله‌ای کوتاه از تأسیس دانشکده‌، و گشایش دوره‌های ارشد در همه گرایش‌های علوم حدیث در قم و نیز اصفهان، دایره خدمات و برکات آن را از مرزهای جغرافیایی و موانع زمانی و مکانی فراتر برد و تحول بزرگی را در عرصه‌ آموزش‌های دینی و دانشگاهی در کشور رقم زد.


دهمین سالروز تأسیس دانشکده علوم حدیث را که با دهه کرامت ـ تولد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (علیها سلام)ـ همزمان شده است، تبریک می‌گویم و امید است خداوند متعال بر اهتمام و توجه همگان به ثقل کبیر و بیانات حضرات معصومین (ع) بیفزاید، تا بیش از پیش این نعمت گران قدر را ارج نهاده، در تبیین آن کامیاب شویم.


امید که در آینده نزدیک با همت جوانان مخلص و متدین که همت خود را بر کاوش در کلمات اهل‌بیت (علیهم ‌السلام) متمرکز کرده‌اند، و به برکت مساعی محققان و پژوهشگران و اساتید، شاهد گسترش دامنه فعالیت‌های این دانشکده و ارتقای کمّی و کیفی آموزش‌ها و محصولات علمی و معنوی آن باشیم.


والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته. محمد محمدی ری‌شهری»


یادآوری می‌شود دانشکده علوم حدیث در دوم آبان‌ سال 1378، با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.


اکنون بیش از 2000 دانشجو در دوره‌های حضوری و مجازی (اینترنتی) در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشکده مشغول تحصیل هستند.















آیةالله محمدی ری شهری، رئیس دانشکده علوم حدیث، طی حکمی حجة الاسلام محمد تقی سبحانی نیا را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی جدید دانشکده علوم حدیث منصوب کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، در این حکم آمده است:


جناب حجةالاسلام آقای محمد تقی سبحانی نیا (زید توفیقه)


با عنایت به سوابق علمی، فرهنگی و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به مدت دو سال به عنوان معاون فرهنگی، دانشجویی دانشکده علوم حدیث منصوب می‌شوید.


امید است با اهتمام شایسته، زمینه ارتقای سطح فرهنگی مجموعه را فراهم آورید.


توفیق روزافزونتان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.


محمد محمدی ری شهری


رئیس دانشکده علوم حدیث


همچنین رئیس دانشکده علوم حدیث، از زحمات معاون فرهنگی و دانشجویی سابق دانشکده علوم حدیث ،حجةالاسلام سید حامد ملکوتی تبار تشکر و قدردانی كرد.


بنا بر این گزارش در این حکم آمده است:


جناب حجةالاسلام سيد حامد ملكوتی تبار


با توجه به اتمام دوره مأموريت و همكاری شما با دانشكده، لازم می دانم از تلاش‌های جنابعالی در تصدی معاونت فرهنگی و دانشجويی تشكر و قدردانی نمايم.


موفقيت شما را در نشر و گسترش فرهنگ و ارزش‌های دينی و معارف اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم‌السلام) از خداوند متعال خواستارم.


محمد محمدی ری شهری


رئيس دانشكده علوم حديث


خاطرنشان می شود مراسم تودیع معاون فرهنگی سابق دانشکده و معارفه معاون فرهنگی جدید، روز یکشنبه 26 مهر در مراسم دیدار دانشجویان و مسئولان دانشکده با حضرت آیةالله ری شهری انجام شد.












مسابقه «مقاله‌نویسی»


مدیریت پژوهش دانشکده علوم حدیث، مسابقه «مقاله‌نویسی» در موضوعات گوناگون را برگزار می کند.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، «محمد رضا سبحانی‌نیا»، مدیر پژوهش این دانشکده با اعلام این مطلب گفت: «این مسابقه با هدف تقویت توان پژوهشی دانشجویان دانشکده و بهره‌مندی از دانش و تجربه استادان این دانشکده برگزار می‌شود».


سبحانی‌نیا در ادامه افزود: «این مسابقه در موضوعات علوم حدیث، معارف حدیثی، حدیث و روان شناسی، حدیث و آسیب‌های اجتماعی، حدیث و نشاط علمی در محیط دانشجویی، حدیث و همگانی کردن حدیث، و حدیث و ایده‌های کارآفرینی و هنر برگزار می‌شود».


وی درباره شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: «این مسابقه به دانشجویان دوره‌های حضوری و مجازی دانشکده علوم حدیث در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد اختصاص دارد».


مدیر پژوهش دانشکده، شروط شرکت در این مسابقه را رعایت معیارهای پژوهشی در نگارش مقالات، ثبت موضوع پژوهش در دفتر معاونت پژوهش در آغاز کار، تحویل مقالات تا هفته اول آذر به دفتر معاونت پژوهش، و تأیید نهایی هر مقاله توسط یکی از استادان دانشکده اعلام کرد.


سبحانی‌نیا در ادامه افزود: «از آثار برتر، با اهدای جوایزی در هفته پژوهش قدردانی خواهد شد و همه مقالاتی که حداقل بایسته‌های پژوهشی را داشته باشد، به تدریج در مجله "حدیث اندیشه" منتشر و به آنها حق‌التألیف پرداخت خواهد شد».


وی گفت: «مقالات برتر در مجلات علمی ـ پژوهشی همچون "علوم حدیث" قابل چاپ خواهد بود».










«حدیث شناسی» در آستانه نشر


معاونت پژوهشی دانشکده علوم حدیث اقدام به گردآوری و معرفی علوم حدیث برای عموم مردم و مقاطع دانشگاه و دبیرستان در کتابی با عنوان «حدیث شناسی» کرده است.


حجةالاسلام والمسلمین «مهدی غلامعلی»، گردآورنده این اثر در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب گفت: «با توجه با نیاز جامعه و مقاطع تحصیلی به شناخت علوم حدیث، جلسه ای با حضور پژوهشگران علوم حدیث برگزار شد و مقرر گردید کتابی با زبانی سلیس و روان با عنوان "حدیث شناسی" تدوین شود».


وی ادامه داد: «طی این نشست سر فصل ها تنظیم شد و پژوهشگران به تألیف سرفصل های این کتاب پرداختند».


غلامعلی که خود از نویسندگان این کتاب است، به دیگر نویسندگان و سرفصل های درج شده در این کتاب اشاره کرد و گفت: «حجج اسلام عبدالهادی مسعودی، عباس پسندیده، احمد غلامعلی، رضا بابایی و همچنین دکتر هادی حجت از نویسندگان این کتاب هستند». از فصل های موجود این کتاب می توان به این موارد اشاره کرد: «حدیث یعنی چه؟؛ اگر حدیث نبود..؛ سرگذشت حدیث؛ آشنایی با جوامع حدیثی؛ حدیث و دانش های بشری؛ روش علم آموزی و فرهنگ نیایش».


گردآورنده کتاب «حدیث شناسی» با بیان اینکه این کتاب می تواند در کنار کتاب قرآن در مدارس و دانشگاه ها تدریس شود، افزود: «با توجه به اطلاعاتی که در این کتاب گردآوری شده است، تمام شبهات درباره حدیث و کاستی های موجود در شناخت علوم حدیث برطرف خواهد شد».


این پژوهشگر علوم حدیث در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، به نقش و جایگاه حدیث در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: «متأسفانه امروزه حدیث در میان نسل جوان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و این کتاب می تواند کاستی های موجود را برطرف نماید».


گفتنی است مراحل آماده سازی این کتاب به پایان رسیده و آماده چاپ و نشر است.


«حدیث شناسی» تألیف «مهدی غلامعلی»، در 250 صفحه در قطع وزیری، به همت معاونت پژوهشی دانشکده علوم حدیث در آستانه نشر قرار دارد.















آزمون ورودی دکتری مدرسی معارف اسلامی برگزار شد


چهارمین آزمون ورودی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشکده علوم حدیث قم، صبح جمعه 24 مهر، در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.


«هادی حجت»، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم حدیث در حاشیه برگزاری این آزمون به خبرنگار ما گفت: «در این آزمون 99 نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد 67 نفر مرد و 32 نفر از آنان بانوان بودند».


وی درباره تفاوت این آزمون با آزمون دوره پیشین گفت: «این دوره در مقایسه با دوره‌های قبل، با 20 درصد افزایش شرکت-کننده روبه رو بود و حضور بانوان شرکت کننده نیز چشمگیر بوده است».


حجت یادآور شد: «این آزمون کتبی در سه مرحله و در نوبت صبح و ظهر برگزار شد و شرکت کنندگان در رشته‌های تفسیر، علوم قرآن، علوم حدیث، فقه و حدیث و دروس عمومی با یکدیگر به رقابت پرداختند».


وی با بیان اینکه از پنج گرایش رشته مدرسی معارف اسلامی، تنها گرایش قرآن و متون اسلامی در آزمون وجود داشت تصریح کرد: «ظرفیت پذیرش در این رشته در مقطع دکتری هفت نفر بوده است که دو نفر سهمیه مربیان و یک نفر سهمیه ایثارگران و مابقی سهمیه آزاد خواهد بود».


حجت درباره اعلام نتایج گفت: «نتایج اولیه آزمون در آذر سال جاری اعلام می‌شود و نتایج نهایی پس از برگزاری مصاحبه و گزینش در بهمن‌ به اطلاع شرکت کنندگان می‌رسد».


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم حدیث اظهار کرد: «داوطلبان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی دانشکده علوم حدیث قم به نشانی www.Qom.hadith.ac.ir از نتایج آزمون مطلع شوند».














شماره 53 فصلنامه علمی ـ پژوهشی «علوم حدیث» به صاحب امتيازی دانشكده «علوم حدیث» و مدير مسئولی و سردبيری آية‌الله محمد محمدی ری شهری پاييز 88 منتشر شد.
در اين شماره يازده مقاله به همراه سرمقاله و چكيده مقالات به زبان انگليسی درج شده است.
پژوهشی درباره ارزش زيارت امام حسين(ع) نوشته آية‌الله محمدی ری شهری، دفاع از زيارت عاشورا نوشته محمد مهدی آصفی، معنا‌شناسی «راسخان در علم» با تأكيد بر كاربرد روايی نوشته محمد اسعدی، محدوده مجازات تنبيه بدنی كودكان از منظر روايات اهل بيت عليهم السلام نوشته محمد رسول آهنگران، بررسی مصداق «دابة الارض» در روايات فريقين نوشته حسن تقی‌زاده و سعيده سادات موسوی‌نيا، و علامه مجلسی و جمع روايات متعارض نوشته عبدالهادی فقهی‌زاده و زهرا خرمی ‌اجلالی، از جمله مقالاتی است كه برای این شماره «علوم حدیث» تدوين و تهيه شده است.
همچنين از ديگر مقالات می‌توان به نقد و بررسی روايات تفسيری منقول از اميرالمؤمنين در «الدر المنثور» نوشته نهله غروی نائينی و حامد شيواپور، دفاع از هشام بن حكم نوشته يحيی عبدالحسين دوخی، نامه علی عليه‌السلام به شيعيانشان و گونه تطبيق شده آن در «نهج‌البلاغه» نوشته حميد رضا صراف، بن‌مايه‌های غيبت امام عصر (عج) در روايات نوشته مهدی غلامعلی، بررسی و بازيابی كتاب مفقود «الخصائص العلوية» نطنزی نوشته چلونگر، محمودآبادی و داداش‌نژاد اشاره كرد.












اخبار پایان نامه ها


دفاع از پایان‌نامه «روش‌شناسی استنادهای قرآنی معصومین (ع) در تفسیر مأثور»


جلسه دفاع از پایان‌نامه «روش‌شناسی استنادهای قرآنی معصومین (ع) در تفسیر مأثور»، شنبه 11 مهر در تالار پژوهش دانشکده علوم حدیث قم برگزار شد.


نویسنده این پایان‌نامه «محمد محقق»، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم حدیث گرایش تفسیر اثری، به خبرنگار ما گفت: «این دفاعیه در چهار فصل تدوین شده که بدین شرح است: فصل اول دسته بندی روایات استنادی با توجه به کیفیت بیان استناد، فصل دوم دسته بندی روایات استنادی با توجه به آنچه از قول، عمل، بیان حکم و بیان اقسام مستند شده است، فصل سوم روش شناسی استنادهای قرآنی معصومین که عبارت است از آنچه به آن استناد شده از ظاهر و باطن قرآن، همچنین عام و خاص قرآن و ...، فصل چهارم شرایط و معیارهای استناد به قرآن از دیدگاه معصومین (ع)».


در این جلسه، حجة‌الاسلام والمسلمین «کاظم قاضی‌زاده»، استاد راهنما، حجةالاسلام والمسلمین «مهدی مهریزی» استاد مشاور، و حجةالاسلام والمسلمین «سید رضا مؤدب» استاد داور حضور داشتند.


گفتنی است، این پایان نامه با رتبه عالی و امتیاز 25/18 موفق به کسب تأیید شد.


پایان‌نامه «بررسی سندی و متنی صحیفه سجادیه» دفاع شد


جلسه دفاع از پایان‌نامه «بررسی سندی و متنی صحیفه سجادیه»، پنجشنبه 30 مهر، در تالار پژوهش دانشکده علوم حدیث قم برگزار شد.


«احمد غلامعلی»، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم حدیث گرایش تفسیر اثری، صاحب این پایان نامه است.


در این جلسه، حجةالاسلام والمسلمین «محمد علی مهدوی راد»، استاد راهنما و حجةالاسلام والمسلمین «عبدالهادی مسعودی» استاد مشاور، و حجةالاسلام والمسلمین «احمد عابدی» استاد داور حضور داشتند.


غلامعلی در این جلسه به دفاع از پایان نامه خود پرداخت و گفت: «"صحیفه سجادیه"، معروف ترین کتاب دعایی شیعیان و از کهن ترین متون حدیثی مسلمانان است. بنا به تصریح محدثان بزرگی مانند شیخ مفید، خزاز قمی، شیخ طوسی، سید بن طاووس، حرّ عاملی، علامه مجلسی و تأیید بسیاری از پژوهشگران، گوینده این دعاهای والا، امام سجاد است. پژوهش‌های گسترده کتاب شناختی و رجالی در این باره، قرینه‌های متعددی را در تأیید این نسبت برای ما به ارمغان می‌آورد؛ هر چند با توجه به تعریف اصطلاحی تواتر، نمی‌توان طریق وصول آن را در حلقه‌های نخست و آغازینش، متواتر خواند».


گفتنی است پایان‌نامه «بررسی سندی و متنی صحیفه سجادیه» با درجه عالی و نمره 75/19 پذیرفته شد.


برگزاری دفاعیه پایان‌نامه «نقدی بر کتاب الکلینی و تأویلات الباطنیه»


جلسه دفاع از این پایان‌نامه، چهارشنبه 13 آبان با حضور جمعی از پژوهشگران در تالار پژوهش دانشکده علوم حدیث قم برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دارالحدیث، «محمد رضا سبحانی نیا»، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم حدیث گرایش تفسیر اثری، در حضور استادان و پژوهشگران و دانش پژوهان به دفاع از پایان‌نامه خود پرداخت و گفت: «کتابی که اینجانب آن را نقد کرده ام، حدود یک سال پیش در کشور اردن توسط صلاح فلاح عبدالخالدی تدوین شده است. نویسنده این کتاب، جلد اول و قسمتی از جلد دوم کتاب "کافی" شامل 226 حدیث را نقد کرده است».


در این جلسه، حجةالاسلام والمسلمین فتح الله نجارزادگان، استاد راهنما، حجةالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، استاد مشاور و حجةالاسلام والمسلمین سید رضا مؤدب، استاد داور حضور داشتند.


پایان‌نامه «نقدی برکتاب الکلینی و تأویلات الباطنیه» پس از ارزیابی، نمره 25/19 و رتبه عالی را دریافت کرد.


جلسه دفاعیه پایان‌نامه «بررسی تطبیقی روش آموزشی سخنرانی از دیدگاه معصومان (ع)» برگزار شد


نشست دفاع از پایان‌نامه «بررسی تطبیقی روش آموزشی سخنرانی و شیوه‌های مرتبط با آن از دیدگاه معصومان (ع) و آموزه‌های متداول»، چهارشنبه چهارم آذر در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دارالحدیث، در این جلسه «سید مصطفی بهشتی»، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم و معارف حدیث گرایش تفسیر اثری، از پایان‌نامه خود دفاع کرد.


حجةالاسلام والمسلمین «کاظم قاضی‌زاده» استاد راهنما، حجةالاسلام والمسلمین «سید علی حسینی‌زاده» استاد مشاور، و حجةالاسلام والمسلمین «عبدالهادی مسعودی» استاد داور، در این جلسه بودند.


«پوران میرزایی» رتبه دوم جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی دانشجویان کشور را کسب کرد


پایان‌نامه کارشناسی ارشد «پوران میرزایی»، از دانش آموختگان کارشناسی ارشد دانشکده علوم حدیث با عنوان «نقد و برررسی تفسیر قمی» (ساختارشناسی و درون‌شناسی) رتبه دوم هشتمین جشنواره معرفی پایان‌نامه‌های برتر قرآنی دانشجویان کشور را کسب کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، این پایان‌نامه به راهنمایی حجةالاسلام والمسلمین «محمد علی مهدوی راد» تدوین و فروردین 1386 در دانشکده دفاع شده است.


میرزایی این پایان‌نامه را در پنج فصل «کلیات، ساختارشناسی، درون‌شناسی تفسیر قمی، استناد و انتساب تفسیر قمی، توثیق عام راویان تفسیر قمی» و در 216 صفحه تدوین کرده است.


نگارنده این پایان‌نامه در فصل اول تعریف، پیشینه علمی، ضرورت ها، اهداف و فواید پژوهش، بررسی و ارزیابی مفاهیم، جایگاه تفسیر مأثور، جمعیت و جایگاه سنت و خبر واحد در تفسیر کمبودها و آفت های تفسیر مأثور و جایگاه تفسیر قمی را آورده است.


در فصل دوم این اثر، چهار گفتار «علی بن ابراهیم بن هاشم قمی، کتاب تفسیر قمی، ساختار تفسیر قمی و شیوه چینش مطالب در تفسیر قمی» آمده است.


تفسیر قرآن به قرآن، کاربرد تأویل در تفسیر قمی، کاربرد علوم قرآنی در تفسیر قمی، و مباحث موضوعی در تفسیر قمی، گفتارهای فصل سوم این پایان‌نامه هستند.


میرزایی در فصل چهارم و پنجم، شش گفتار «استناد و انتساب مقدمه تفسیر قمی، استناد متنی تفسیر قمی، نقد متنی تفسیر قمی، طرح و شرح نظریه توثیق عام تفسیر قمی، بررسی نظریه توثیق عام مشایخ قمی و بررسی شرح حال رجالی راویان تفسیر قمی» را آورده است.


گفتنی است تا کنون از 46 پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم حدیث دفاع شده است.














نمايشگاه «هفته‌ای با عرشيان» به مناسبت هفته دفاع مقدس در دانشکده علوم حديث برپا شد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حديث، ‌اين نمايشگاه شامل غرفه‌های شعر و ادبيات دفاع مقدس، مناجات از زبان فرزند شهيد، نمايش فيلم، عکس و خاطره بود.


بنا بر اين گزارش، نقاشی آزاد، مسابقه يک قلم، يک خاطره با عنوان «روزی با يک شهيد» از ديگر بخش‌های اين نمايشگاه بود.


اين گزارش می‌افزايد: غرفه شعر و ادبيات دفاع مقدس شامل کتاب‌هايی از اشعار و خاطرات شهيدان را نمايش می‌داد و غرفه عکس و خاطره، تصاويری از رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد حق با باطل همراه با صحنه‌های رشادت‌های رزمندگان را به تصوير کشيده بود.


نمايشگاه «هفته‌ای با عرشيان» از ششم تا سیزدهم مهر، در دانشکده علوم حديث داير بود.


انتشار ششمین شماره دو فصل نامه «حدیث اندیشه»


ششمین شماره دو فصل نامه پژوهشی ـ اطلاع‌رسانی «حدیث اندیشه» ویژه پاییز و زمستان 87، به صاحب امتیازی دانشکده علوم حدیث منتشر شد.


مقالات تدوین یافته در این دو فصل نامه، همراه با چکیده و درآمد در 184 صفحه آمده است.


در فهرست مقالات، این عناوین آمده است: نگاهی نو به آیه نسخ، تدوین محمد احسانی فر لنگرودی/ علامه طباطبایی و حدیث، تدوین احمد احمدی/ ساختار نهج‌البلاغ،ه تدوین احمد غلامعلی/ شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، تدوین محمد تقی سبحانی نیا/ ایمان و رضامندی، تدوین نرگس السادات غضنفری/ جدال در قرآن، تدوین طاهره اسلامی/ بخل و آسایش انسان، تدوین منیره اشرفی/ روان شناسی رنگ ها در قرآن و حدیث (ا. پهلوان حسین)/ حدیث در دایرة المعارف اسلام، تدوین صادق حسینیان/ نکته هایی درباره کلینی و کافی (امین حسین پور)/ در سایه سار قرآن و عترت، تدوین علی راد.


گفتنی است، خلاصه مقالات به زبان عربی در این دو فصل نامه آمده است.


علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 55952524 تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی این نشریه www.hadith.ac.ir مراجعه کنند.













برگزاری کارگاه آموزشی اصول پایان‌نامه‌نویسی


مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشکده علوم حدیث، کارگاه آموزشی اصول و مبانی پایان‌نامه‌نویسی را پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مهر برگزار کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، این کارگاه با هدف آشنایی دانشجویان دوره‌های مجازی (اینترنتی) دانشکده و با بهره‌گیری از استادان مجرب در تالار شیخ طوسی دانشکده برگزار شد.


در این کارگاه آموزشی، دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های مجازی ( اینترنتی) دانشکده با شیوه‌های تحقیق و پژوهش، استفاده از نرم افزارهای اسلامی، اصول نگارش طرح نامه و اصول پایان نامه نویسی آشنا شدند.


در این کارگاه «مجید معارف»، «قنبری»، «قاسم زاده» و «سید حمید حسینی» به ارائه آموزش های هر یک از بخش‌های این کارگاه آموزشی پرداختند.


راه اندازی رشته « علوم و معارف نهج البلاغه» در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم حدیث


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم حدیث از تصویب رشته «علوم و معارف نهج‌البلاغه» در مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده خبر داد.


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم حدیث، دکتر هادی حجت با اعلام این مطلب افزود: «برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث گرایش نهج‌البلاغه، پس از پنج دوره اجرا از سال 83 تا کنون، در دانشکده علوم حدیث از سوی گروه نهج‌البلاغه بازنگری شد».


وی گفت: «مصطفی دلشاد تهرانی و سید کاظم طباطبایی، مدیران گروه نهج‌البلاغه در دانشکده علوم حدیث ری و قم هستند».


حجت اظهار داشت: «رشته علوم حدیث گرایش نهج‌البلاغه، در مقطع کارشناسی ارشد پس از بازنگری با عنوان رشته جدید "علوم و معارف نهج‌البلاغه" در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید».


حجت در ادامه افزود: «برنامه آموزشی مقطع دکتری رشته "کلام امامیه" که توسط گروه آموزشی کلام و عقاید دانشکده به مدیریت"رضا برنجکار" طراحی و تدوین شده بود، توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب نهایی رسید».


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم حدیث اظهار امیدواری کرد: «در صورت اخذ مجوزهای لازم، بتوانیم در سال تحصیلی آتی در رشته " علوم و معارف نهج‌البلاغه " دانشجو جذب کنیم».










صفحه از 11