مجله محدث شماره 34-33 - صفحه 8






مجله محدث




اخبار دانشکده مجازی علوم حدیث










لوح فشرده «آداب و مهارت‌های یادگیری الکترونیکی» تولید و منتشر شد


دانشکده مجازی علوم حدیث، لوح فشرده کمک درسی آموزش الکترونیکی (مجازی) با عنوان «آداب و مهارت‌های یادگیری الکترونیکی» را تولید و منتشر کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دارالحدیث، هدف از تولید این لوح، آشنایی دانشجویان رسمی و سایر فراگیران دوره‌های آموزش الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث، با آداب کلی علم آموزی از دیدگاه اسلام، و کسب مهارت‌های لازم برای یادگیری دروس گوناگون اعم از دروس رسمی دانشگاهی و دوره‌های آزاد از طریق شبکه اینترنت، و معرفی امکانات و ابزارهای آموزشی پایگاه اینترنتی دانشکده مجازی علوم حدیث بیان شده است.


بر این اساس، این درس با عنوان «آداب و مهارت‌های یادگیری الکترونیکی» از پنج مهر امسال برای استفاده کاربران بر روی پایگاه اطلاع رسانی دانشکده مجازی قرار گرفت.


لوح فشرده «آداب و مهارت‌های یادگیری الکترونیکی» نیز تهیه و در اختیار دانشجویان جدید الورود مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده مجازی علوم حدیث قرار گرفت.


گفتنی است محتوای این لوح را حجةالاسلام والمسلمین «حسینی» تدریس کرده است، و در حال حاضر به عنوان یکی از دروس پیش‌نیاز برای دانشجویان جدید الورود کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده و گذراندن آن الزامی است.


این درس در هشت جلسه تدوین شده و عناوین جلسات آن بدین شرح است: لزوم آشنایی با آداب و اصول یادگیری (در این جلسه، پس از بیان تصویری کلی از مباحث این درس، با توجهی ویژه به روایات معصومان (علیهم السلام)، به اهمیت کسب علم و دانش، همراه با رعایت آداب آن پرداخته شده است.)/ مباحث مقدماتی (در این جلسه، ضمن تعریف یادگیری الکترونیکی و گذری بر تاریخچه آن، به مباحث مقدماتی یادگیری الکترونیکی پرداخته شده است)/ پایگاه اینترنتی دانشکده مجازی علوم حدیث (در این جلسه، صفحه اصلی پایگاه اینترنتی دانشکده مجازی علوم حدیث، توضیح داده شده است)/ میز کار (میز کار، محیط مربوط به آموزش‌های الکترونیکی است که در این جلسه، شیوه ورود به میز کار و برخی اجزای آن توضیح داده شده است)/ مشاهده دروس (در این جلسه، به معرفی بسته آموزشی و بیان نکاتی در باره شیوه مشاهده دروس پرداخته شده است. معرفی نرم‌افزارهای مورد نیاز و مباحث مربوط به لوح‌های فشرده (CD آفلاین) نیز در این جلسه مطرح شده است)/ ارتباطات زنده (Online) (در این جلسه، به معرفی کلاس‌های آنلاین و شیوه ارتباط مستقیم بین استاد و دانشجویان و سایر شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آنلاین پرداخته شده است. همچنین، نرم افزار یاهو مسنجر به طور کامل معرفی شده و شیوه راه‌اندازی آن آموزش داده شده است)/ مباحثه (در این جلسه، ابتدا به فواید و اهمیت مباحثه پرداخته شده و در ادامه، ضمن بیان شیوه مباحثات در فضای مجازی، «تالارهای پژوهش و گفتگو» که یکی از امکانات دانشکده مجازی علوم حدیث است، به طور تفصیلی تشریح شده است)/ آسیب‌های محیط یادگیری الکترونیکی‌ (در این جلسه، به طور کلی به آسیب‌ها و تهدیدهای موجود در فضاهای مجازی پرداخته شده و در ادامه، به آسیب‌های جسمانی ناشی از استفاده نادرست از رایانه اشاره‌ای گذرا شده است).


آماده سازی ویرایش دوم این درس در دستور کار قرار گرفته است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بهمن امسال ارائه خواهد شد.


علاقه مندان برای تهیه این لوح فشرده می توانند به فروشگاه الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث به نشانی eshop.hadith.ac.ir مراجعه کنند.




پذيرش دانشجو


دانشكده مجازی علوم حديث از طريق آزمون اختصاصی، برای دوره‌های الكترونيكی غير حضوری در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشجو پذیرفت.


به گزارش روابط عمومی دانشكده مجازی علوم حديث، با توجه به مجوز صادر شده از سوی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، از اين پس دانشكده مجازی علوم حديث، علاوه بر پذيرش دانشجو از طريق آزمون سراسری دانشگاه‌ها، در نيمه دوم هر سال، از طريق آزمونی‌ اختصاصی كه با نظارت سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می‌شود، دانشجو خواهد پذيرفت.


اين شيوه پذيرش دانشجو به دليل اقتضائات و مخاطبان خاص آموزش الكترونيكی، شرايط مطلوبی را برای ادامه تحصيل علاقه‌مندان آشنايی با علوم و معارف اسلامی از طريق شبكه اينترنت فراهم می‌آورد.


بر اين اساس، نام‌نويسی از داوطلبان تحصيل در دوره‌های جديد دانشكده از اول آذر امسال آغاز شد و تا پايان اين ماه ادامه داشت و در اين مهلت، علاقه‌مندان به تحصيل در رشته‌های علوم حديث و علوم و معارف قرآنی در مقطع كارشناسی و نيز رشته علوم حديث با گرايش تفسير اثری در مقطع كارشناسی ارشد، ضمن عضويت در پايگاه دانشكده علوم حديث به‌ صورت اينترنتی در دوره آمادگی برای شركت در آزمون اختصاصی اين رشته‌ها ثبت‌نام كردند.


داوطلبان پس از شركت در يك دوره آموزشی دو ماهه، در آزمونی اختصاصی كه در تاريخ هفتم اسفند‌ سال جاری از دروس ارایه شده برگزار می‌شود، شركت می‌كنند و در صورت كسب امتياز لازم از سوی سازمان سنجش آموزش كشور به‌ عنوان دانشجوی رسمی در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد معرفی خواهند شد.


برگزاری مسابقه بزرگ پيام غدير


دانشكده مجازی علوم حديث با همكاری شبكه قرآن و معارف سيمای جمهوری اسلامی ايران، مسابقه‌ای اينترنتی را با جوايزی ارزنده به مناسبت عيد سعيد غدير برگزار كرد.


این مسابقه از روز عید غدیر خم تا روز مباهله به مدت هفت روز به صورت الکترونیکی برگزار شد. نتايج قرعه‌كشی اين مسابقه از طريق شبكه قرآن و معارف سيما و نيز پايگاه اينترنتی دانشكده مجازی علوم حديث اعلام شد. به 7 تن از برگزيدگان اين قرعه‌كشی يك قطعه سكه تمام بهار آزادی، به 7 نفر يك قطعه نيم‌سكه بهار آزادی و به 110 شركت‌كننده ديگر، محصولات علمی و فرهنگی دانشكده علوم حديث اهدا شد.












صفحه از 11