47
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث

و اين حركت پُربركت را در نهادهاى تحت اشراف خود ، به طور جدّى آغاز كنند .
مهم ترين راه كارهايى كه با بهره گيرى از رهنمودهاى پيشوايان اسلام مى توان براى اصلاح الگوى مصرفْ از منابع ملّى، ارائه داد ، عبارت اند از :

1 . تقويت برنامه ريزى هاى كلان اقتصادى

نخستين گام در اصلاح الگوى مصرف از منابع ملّى ، تقويت برنامه ريزى هاى كلان اقتصادى است . در روايتى از امام على عليه السلام مى خوانيم :
حُسنُ التَّدبيرِ وتَجَنُّبُ التَّبذيرِ مِن حُسنِ السِّياسَةِ .۱حُسن تدبير و پرهيز از حيف و ميل ، [بخشى] از حُسن سياست است .
بر پايه اين روايت ، سياستمداران نظام اسلامى براى استفاده بهينه از منابع ملّى، از يك سو بايد تدبيرهاى اقتصادىِ خود را تقويت كنند و از سوى ديگر، از زياده روى ها و ريخت و پاش هاى بى فايده در دستگاه هاى دولتى، پيشگيرى نمايند . اميرمؤمنان عليه السلام در روايتى ديگر مى فرمايد:
سُوءُ التَّدبيرِ مِفتاحُ الفَقرِ .۲سوء تدبير، كليد فقر است .

1.ر . ك : ح ۲۱۸ .

2.ميزان الحكمة : ج ۵ ص ۴۳۷ ح ۹۱۸۵ .


الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
46

روايت شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله ، هنگامى كه شنيد ده نفر از اصحاب او، شمارى از لذّت هاى زندگى را بر خود تحريم كرده اند ، ضمن نكوهش اين اقدام ، در يك سخنرانى عمومى فرمود :
إنَّما هَلَكَ مَن قَبلَكُم بِالتَّشديدِ ؛ شَدَّدوا عَلى أنفُسِهِم فَشَدَّدَ اللّهُ عَلَيهِم ، فَاُولئِكَ بَقاياهُم فِى الدِّياراتِ وَالصَّوامِعِ .۱جز اين نيست كه كسانى پيش از شما، بر خود سخت گرفتند و از اين روى ، هلاك شدند . ايشان بر خود سخت گرفتند و خداى هم بر آنان سخت گرفت . پس اينان (راهبان و كشيشان)، باقى مانده در ديرها و صومعه ها هستند .

ه ـ راه كارهاى اصلاح الگوى مصرفْ از امكانات ملّى

هدر دادن منابع ملّى و درست مصرف نكردن بودجه عمومى كشور ، يكى از بزرگ ترين خطرهايى است كه همه نظام هاى سياسى ـ بويژه نظام هايى كه مبتنى بر ارزش هاى اسلامى و مردم سالارى دينى اند ـ را تهديد مى كند . از اين رو ، اصلاح الگوى مصرفْ از امكانات ملّى، به مراتب، مهم تر، ضرورى تر و فورى تر از اصلاح الگوى مصرفْ از درآمدهاى فردى است.
بر اين اساس ، در جمهورى اسلامى ايران، همه ارگان ها، بويژه دولت ، بايد با بهره گيرى از فضايى كه نام گذارى سال جارى (1388) براى اصلاح الگوى مصرفْ پديد آورده ، نهايت توان خود را در جهت اصلاح الگوى مصرف از بودجه عمومى و امكانات ملّى، به كار گيرند

1.ر . ك : ح ۱۸۸ .

  • نام منبع :
    الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی؛ حسینی، سید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 55299
صفحه از 236
پرینت  ارسال به