67
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث

1 / 3

اعتقاد به برادرىِ دينى

قرآن :

«در حقيقت، مؤمنان با هم برادرند. پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد. اميد كه مورد رحمت قرار گيريد» .

حديث :

۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمنان، همانند يك فردند كه هر گاه سرش درد بگيرد ، ديگر اعضايش نيز با تب و بى خوابى ، با او هم صدا مى شوند .

۱۰.صحيح البخارىـ به نقل از ابو موسى اشعرى ـ- :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «مؤمن براى مؤمن[ ديگر] ، به سانِ ساختمانى است كه اجزاى آن ، يكديگر را محكم مى سازند» و [براى نشان دادنِ انسجام و همبستگى مؤمنان ]انگشتان خود را در هم فرو بُرد .

۱۱.امام صادق عليه السلام :مؤمن ، برادر مؤمن است و همانند يك پيكرند كه اگر عضوى از آنْ به درد آيد ، ديگر اعضايش نيز آن درد را در خود ، احساس مى كنند . روح آن دو مؤمن ، از يك روح است و اتّصال روح مؤمن به روح خداوند ، بيشتر از اتّصال پرتو خورشيد به خورشيد است.


الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
66

1 / 3

الإِيمانُ بِالأُخُوَّةِ الدّينِيَّةِ

الكتاب :

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» ۱ .

الحديث :

۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :المُؤمِنونَ كَرَجُلٍ واحِدٍ إنِ اشتَكى رَأسُهُ تَداعى لَهُ سائِرُ الجَسَدِ بِالحُمّى وَالسَّهَرِ . ۲

۱۰.صحيح البخارى عن أبي موسى عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ المُؤمِنَ لِلمُؤمِنِ كَالبُنيانِ يَشُدُّ بَعضُهُ بَعضا ، وشَبَّكَ أصابِعَهُ . ۳

۱۱.الإمام الصادق عليه السلام :المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ كَالجَسَدِ الواحِدِ ، إنِ اشتَكى شَيئا مِنهُ وَجَدَ ألَمَ ذلِكَ في سائِرِ جَسَدِهِ ۴
، وأرواحُهُما مِن روحٍ واحِدَةٍ ، وإنَّ روحَ المُؤمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصالاً بِروحِ اللّهِ مِن اتِّصالِ شُعاعِ الشَّمسِ بِها . ۵

1.الحجرات : ۱۰ .

2.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۰۰ ح ۶۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۳۹۱ ح ۱۸۴۶۰ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۱۴۱ ح ۱۱۴ ، الإيمان لابن مندة : ج۱ ص ۴۵۵ ح ۳۱۸ نحوه وكلّها عن النعمان بن بشير ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۴۳ ح ۶۹۴ .

3.صحيح البخاري : ج ۱ ص ۱۸۲ ح ۴۶۷ وج ۲ ص ۱۶۳ ح ۲۳۱۴ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۱۹۹۹ ح ۶۵ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۳۲۵ ح ۱۹۲۸ وليس فيهما ذيله وكلّها عن أبي موسى ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۶۷۴ ؛ جامع الأخبار : ص ۲۱۷ ح ۵۴۲ ،المجازات النبوية : ص ۲۸۲ وليس فيهما ذيله .

4.قال المجلسي قدس سره : قوله : «إن اشتكى» الظاهر أنّه بيان للمشبّه به ، والضمير المستتر فيه وفي «وجد» راجعان إلى المرء أو الإنسان أو الروح الذي يدلّ عليه الجسد ، وضمير «منه» راجع إلى الجسد (مرآة العقول : ج ۹ ص ۱۲) .

5.الكافي : ج ۲ ص ۱۶۶ ح ۴ ، مصادقة الإخوان : ص ۱۵۱ ح ۲ كلاهما عن أبي بصير ، الاختصاص : ص ۳۲ ، المؤمن : ص ۳۸ ح ۸۶ وفيهما «روح اللّه » بدل «روح واحدة» ، بحار الأنوار : ج ۶۱ ص ۱۴۸ ح ۲۵ .

  • نام منبع :
    الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی؛ حسینی، سید رضا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 55853
صفحه از 236
پرینت  ارسال به