مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فرهنگ کتب حدیثی شیعه
محل نشر : تهران
ناشر : امیرکبیر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1385
تعداد جلد : 2
تعداد صفحه : 1351
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

فرهنگ کتب حدیثی شیعه

کتاب به معرفی آثار فراوان در حوزه حدیث، پرداخته است.

چند نکته جهت آشنایی با این کتاب:

ـ در این اثر، کتاب های حدیثی شیعه تا نیمه اول قرن چهارده هجری و به عبارت دقیق تر تا وفات محدث نوری (م ۱۳۲۰ ق) معرفی شده است. نظر به ارادت خاص نویسنده به حضرت امام خمینی، استثناءا معرفی کتاب چهل حدیث ایشان را به کتاب افزوده است.

ـ تنها کتاب هایی معرفی شده اند که به صورت مستقل و به عنوان یک کتاب، در زمان ما موجود باشند. بنابراین به نامه ها، وصیت ها و خطبه ها که ضمن کتاب های دیگری چون نهج البلاغه آمده اند، پرداخته نشده. نیز کتاب هایی مثل مصحف فاطمه(س) که اکنون در اختیارمان نیست یا اگر وجود دارند، هنوز به صورت خطی اند، شناسانده نشده اند.

ـ در معرفی هر کتاب، کوشش نویسنده «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» بر آن بوده که همراه بیان موضوعات کتاب، در باره شیوه نگارش آن از جهت تنظیم و مسند بودن یا مسند نبودن روایات، پژوهش های مرتبط، چاپ ها و نسخه های خطی آن، بررسی شود. بعضی کتاب ها به دلیل ویژگی خاص آنها، سرگذشت، اهمیت، انتقادات و اشکالات کتاب نیز بیان شده است.

ـ در معرفی چاپ ها و نسخه های خطی، بررسی کامل صورت نگرفته است. نویسنده در مقدمه مدعی نیست که همه چاپ ها و نسخه های خطی را دنبال و معرفی کرده است.

ـ بنای نویسنده بر شناساندن کتاب های حدیثی بوده اما کتاب های چندبعدی، اگر بعد حدیثی آن برجسته تر بوده، اقدام به معرفی آن کرده است.

ـ معرفی کتاب ها با صحیفه سجادیه آغاز و با چهل حدیث امام خمینی پایان می پذیرد.

ـ پایان بخش کتاب، فهرست های اشخاص، کتب، اماکن و منابع است.