سيّد محمود حسنى صرخى

پرسش :

سيّد محمود حسنى صرخى کیست و چه ادعایی دارد؟



پاسخ :

يكى از موارد ديگر در حوزه مهدويت و بابيت، ظهور شخصى به نام «سيّد محمود حسنى صرخى» است كه با استفاده از فضاى عراق در دهه اخير، ادّعاهايى را مطرح كرد و اساس كار خود را مقابله با مراجع نجف گذاشته است. فضاى سايت او ظهور را بسيار نزديك دانسته و معارف مربوط به آن را به تفصيل، بيان كرده است.

اين حركت در قالب حركتى سياسى در مقابله با دولت و با استفاده از تمام ابزارهاى تبليغاتى، در صحنه سياسى عراق نيز فعّال بوده است. وى خود را منتسب به مرحوم شهيد سيّد محمّدباقر صدر كرده و زير لواى نام وى به فعّاليت مشغول شده است. از سال ۱۴۲۵ قمرى در محيط مجازى متنى با عنوان «كشف الفتنة الصرخيّة» از نبيل الكرخى ، مطالبى از وى نقل شده و آنها را نقد كرده است، كه بر اساس منابع آن، تا آن زمان، چندين كتاب از وى به چاپ رسيده بوده كه عمدتاً در نقد مرجعيت شيعى است: اتّباع الحقّ هو الوحدة، التقليد و السير فى طريق التكامل، قبسات حسنيّة فى الحقيقة الحسينيّة، المرجعيّة بين الوهم و الحقيقة. كتابى هم با عنوان نبذة عن حياة محمود الصرخى، از سوى يكى از شاگردانش در باره او منتشر شده است.

آنچه در باره وى و پديده ظهور مطرح است، اوّلاً استناد به عنوان «حسنى» است كه وى با طرح آن، زمينه دعوت به سيّد حسنى را فراهم كرده است. به علاوه در سايت وى، حجم بالايى از اطّلاعات و گفتگوها به امر ظهور، اختصاص يافته و مظاهر مختلف اين بحث، از جمله سفيانى و حوادث آخر الزمانى و مباحثى تحت عنوان «الظهور المقدّس هو القيامة الصغرى» ، بحث و بررسى گرديده است.

به نظر مى رسد اين حركت، به تدريج سعى كرده است كه در يك قالب معمولى تر حركت كند. اخبار فراوانى از اين حركت، در سايت هاى مختلف خبرى و فرهنگى وجود دارد.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت