تاريخ : چهارشنبه 1389/1/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5363
كتابخانه تخصصی حديث موسسه علمی فرهنگی دارالحديث كم نظير است

كتابخانه تخصصی حديث موسسه علمی فرهنگی دارالحديث كم نظير است

News

چهار شنبه 11/1/89

راوي: كتابخانه تخصصی حديث موسسه علمی _ فرهنگی دارالحديث با بيست و پنج هزار عنوان كتاب به زبانهای فارسی، عربی، پايان نامه و نشريات در نوع خود كم نظير است.

حجت الاسلام والمسلمين «مهدی هوشمند»، مدير كتابخانه تخصصی حديث در گفتگو با راوي، به معرفی اين كتابخانه و فعاليت های آن پرداخت و گفت: كتابخانه تخصصی حديث(دارالحديث)وابسته به آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسنی عليه السلام، فعاليت خود را از سال 1374 آغاز كرد. 
وی افزود: در حال حاضر 25000عنوان كتاب در 43000جلد موجود است كه دو سوم آنها عربی و بقيه فارسی هستند. همچنين حدود 30جلد از كتابهای لاتين، 200جلد نسخ سنگی قديمی ،200جلد كتب خطی، آرشيو نشريات، 1000 جلد پايان نامه در سطح كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا، از مراكز مختلف دانشگاهی و حوزوی در اين كتابخانه تخصصی وجود دارد.
حجت الاسلام هوشمند افزود: دو سوم از اين مجموعه كتابها، به صورت pdf و الكترونيكی درآمده است و برنامه نرم افزاری مورد استفاده اين بخش، پارس آذرخش است.
وی تصريح كرد: اين كتابخانه به پژوهشگران و دانشجويان داخل و خارج موسسه سرويس دهی می كند و شرط عضويت در اين مركز نيز همسو بودن رشته تحصيلی با علوم قرآن و حديث و انجام تحقيق و نوشتن رساله در اين زمينه است.
مدير كتابخانه تخصصی حديث افزود: اين كتابخانه با دارا بودن سالن مطالعه برای خواهران و برادران بطور جداگانه و مجموعاً به مساحت 400 متر است كه تاكنون 74 نفر را به عضويت گرفته است.
وی در خصوص شيوه تجهيز كتابخانه به كتاب های جديد گفت: خريد كتاب بصورت نمايشگاهی در داخل و در خارج توسط كارشناس فنی و كتابشناس (حجت الاسلام معراجی) صورت می پذيرد. همچنين كتابهای داخلی از طريق جستجو در نشريات مربوطه، درخواست اساتيد و مديران گروههای پژوهشی موسسه و يا رجوع به كتابفروشی های داخل قم تهيه می گردد.
مدير كتابخانه تخصصی حديث افزود: چيدمان كتابها به روش كنگره است كه بخاطر حديثی بودن كتابخانه طريقه چينش قفسه ها با علوم حديث آغاز می شود.
حجت السلام والمسلمين هوشمند به ويژگی های اين كتابخانه اشاره كرد و افزود: سخنان حضرت علی(عليه السلام) اعم از نهج البلاغه، شروح و سخنان كوتاه از زندگی نامه ايشان تفكيك شده به گونه ای كه تمامی كتابهای حاوی سخنان گوهربار ايشان كد مخصوص به خود گرفته اند، همچنين در مورد كتاب صحيفه و شروح آن انجام شده و اين جداسازی از سرگذشت نامه امام سجاد(عليه السلام) صورت گرفته است.
مدير كتابخانه تخصصی حديث افزود: از ديگر نكات قابل توجه اين مركز اين است كه در تهيه نسخه های كتابها با هيچ محدوديتی روبرو نبوده و هر كتابی كه تحقيق يا تصحيح يا ناشر آن با درنظر گرفتن تغيير در صفحات و جلد نسبت به گذشته تفاوت پيدا كرده باشد تهيه خواهد شد.
گفتنی است كتابخانه تخصصی حديث واقع در موسسه علمی ـ فرهنگی دار الحديث واقع در شهرك جهاد قم پذيرای تمامی دين پژوهان حديثی، در تمامی ايام سال است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :