103
گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام

مهم ترين تلاش هاى پيامبر صلّي الله عليه و آله

( 1 )

حديث روز هشدار

پيامبر خدا بر اساس آيه : «وَ أَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ ؛۱وخويشان نزديكت را هشدار بده» مأمور مى شود خويشان خود را به اسلام دعوت كند. ۲ چون آنان با دعوت پيامبر صلى الله عليه و آله گرد مى آيند، او مى كوشد با فراهم آوردن مقدّمات، زمينه را براى رساندن و فهماندن پيام اصلى به جمع حاضر، آماده گرداند. پس مى فرمايد:
فَأَيُّكُم يُوازِرُنى عَلى هذَا الأَمرِ عَلى أن يَكونَ أخي ووَصِيّى وخَليفَتى فيكُم .۳كدامتان مرا بر اين كار، يارى مى دهد تا برادر و وصى و جانشين من در ميان شما۴باشد؟
در آن جمع، تنها كسى كه به اين فراخوان ، پاسخ مثبت مى دهد، على عليه السلام است . پيامبر خدا پس از آن پاسخ مثبت ، مى فرمايد:
إنَّ هذا أخى ووَصِيّى وخَليفَتى فيكُم ؛ فَاسمَعوا لَهُ وأطيعوا .۵اين ، برادر و وصى و جانشينم در ميان شماست.پس،گوش به فرمان و مطيع او باشيد.

1.شعرا : آيه ۲۱۴.

2.براى آگاهى از روايات گوناگون مربوط به «روز هشدار (يوم الإنذار)» ، به منابع تاريخى از جمله : تاريخ الطبرى : ج ۲ ص ۳۱۹ مراجعه شود . نيز ، ر . ك : الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم : ج ۳ ص ۶۱ ، با منابع بسيار .

3.المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۳۰۶ .

4.در برخى نقل ها به جاى «در ميان شما»،«پس از من»آمده است.

5.همان .


گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام
102

حقيقت و ابلاغ اين مأموريت الهى ، هيچ مناسبت و موقعيّت شايسته اى را از دست ، نهشته است.
در اين فصل، بر پايه اسناد و مدارك و با استناد به متون حديثى، تاريخى و تفسيرى فريقين، گزارشى ارائه كرده، تحليل بحث را از نخستين روزهاى رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله آغاز مى كنيم و اوج آن را در غدير، نشان خواهيم داد. سپس واقعه غدير را با شرح بيشتر باز مى گوييم و چگونگى آن را در پرتو روايت و درايت، بررسى خواهيم نمود.

  • نام منبع :
    گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    غلامعلی، مهدی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165140
صفحه از 896
پرینت  ارسال به