مى خوريد ، حال آن كه در حياط [ دار الحكومه] ، ۱ همه گونه خوردنى اى پيدا مى شود ؟
گفتند : از امير مؤمنان غافلى! ۲
۲۳۹.شرح نهج البلاغةـ به نقل از خالد بن معمر سدوسى، خطاب به علباء بن هيثم [ كه قصد داشت از امام على عليه السلام جدا شود و به معاويه ملحق گردد] ـ: چه توقّع دارى از مردى كه خواستم تا در سهم حسن و حسين عليهماالسلام ، چند درهم اندك بيفزايد،شايد بدان وسيله، كاستى هاى زندگى را جبران كنند، ولى امتناع ورزيد و خشمگين شد و انجام نداد. ۳
2 . امّ كلثوم
۲۴۰.الاختصاص :براى على عليه السلام از بصره ، از غوّاصى دريا هديه اى آوردند كه قيمت آن معلوم نبود . دخترش امّ كلثوم به وى گفت : اى امير مؤمنان! آيا به عنوان زينت به من مى دهى تا به گردن آويزم؟
فرمود : «اى ابو رافع! آن را در بيت المال قرار ده . چنين كارى ممكن نيست ، مگر آن كه هيچ زن مسلمانى نماند ، جز آن كه مانند آن را داشته باشد» . ۴
ن ـ پارسايى و احتياط در هزينه كردن از بيت المال
۲۴۱.امام على عليه السلامـ در نامه اش به كارگزارانش ـ: قلم هاتان را تيز كنيد ، سطرها را به هم نزديك سازيد ، [ در نگارش ]براى من ، زيادى ها را حذف كنيد و به معنا بنگريد ، و بپرهيزيد از زياده نويسى ؛ چرا كه بيت المال مسلمانان ، زيان بر نمى تابد . ۵
1.ظاهرا مقصود ، ميدانى است كه اموال بيت المال (زكات ، خراج ، خمس و . . .) ، قبل از توزيع ، در آن انباشته مى شد ؛ حياط بيت المال .
2.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۳۷۵ .
3.شرح نهج البلاغة : ج۱۰ ص۲۵۰ .
4.الاختصاص : ص۱۵۱ .
5.الإمام عليّ عليه السلام ـ في كِتابِهِ إلى عُمّالِهِ ـ : أدِقّوا أقلامَكُم ، وقارِبوا بَينَ سُطورِكُم ، وَاحذِفوا عَنّي فُضولَكُم ، وَاقصِدوا قَصدَ المَعاني ، وإيّاكُم وَالإِكثارَ ؛ فإِنَّ أموالَ المُسلِمينَ لا تَحتَمِلُ الإِضرارُ (الخصال : ص ۳۱۰ ح ۸۵) .