681
گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام

سخنى درباره ويژگى هاى امام عليه السلام

امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام ، گنجينه ارزش ها و جانش سرشار از ستودنى ها و نيكويى ها ، و زندگى اش مظهر بزرگى هاست و آنچه در اين بخش آورده ايم ، تنها گوشه اى از ويژگى هاى آن امام عليه السلام است. ويژگى هاى والا و شكوهمند او چون دانش ، عصمت و نظاير آن ، در ذيل عنوان هاى خاص خودش آمده است .
با اين حال ، آنچه در اين جا و ديگر جاها آورده ايم ، همه آنچه ممكن است در مورد آن پيشواى بى همتا گفته شود ، نيست؛ چون درياى عظمت شخصيّت والاى او گسترده تر و ژرف تر از آن است كه به توصيف آيد يا قلم ، توان بيان آن را داشته باشد و يا انديشه به ژرفاى آن دست يابد. او كسى است كه مى فرمود:
يَنحَدِرُ عَنِّي السَّيلُ ، ولا يَرقى إلَيَّ الطَّيرُ .۱فضيلت ، چون سيل از كوهسار وجودم سرازير است و هيچ تيزپروازى به بلنداى من نمى رسد .
علّت ديگر ، آن است كه تاريخ ، همه فضايل و بزرگى هاى او را براى نسل هاى بعد ، نقل نكرده است ، و چه بسيار كسانى كه تلاش مى كردند تا او را از خاطره تاريخ ، محو كنند. با اين حال ، آنچه از آن حضرتْ آشكار شده است ، على رغم همه تلاش هاى ستمگرانِ جفاپيشه براى محو جلوه هاى صفات آن حضرت ، ديده ها را

1.نهج البلاغة : خطبه ۳ .


گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام
680
  • نام منبع :
    گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    غلامعلی، مهدی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 163595
صفحه از 896
پرینت  ارسال به