مباني فقه الحديثي شيخ بهايي - صفحه 20

ذلک، انت له مطيعٌ، والى ارادتِه سريعٌ؛ من به خدايى که تاريکى ها را با نور تو روشن، و راههاى تيره و تار را روشن ساخته، و تو را از نشان هاى اقتدار و نشانه هاى سلطنت خويش قرار داد، ايمان آورده ام. همان خدايى که تو را با زياده و نقصان، و طلوع و افول، و روشنى و تيرگى، به خدمت گرفت، و تو در اين همه، با شتاب، از اراده او فرمانبرى مى کنى.
قسمت سوم: در آن، به شرح بخش زير، از دعا پرداخته شد.
سبحانه، ما أعجب ما دبر فى امرِک، وألطَفَ ما صَنَع فى شأنِک، جعلک مفتاح شهرٍ حادثٍ لامر حادث، فاسأل اللّه ربّى وربّک وخالقى وخالقک ومقدرى ومقدرک ومصوّرى ومصوّرک، أن يصلّى على محمد وآله، وان يجعلک هلال برکة لا تمحقها الايام، وطهارة لا تدلسنها الاآثام، هلال آمن من الآفاتِ وسلامة من السيئاتِ، هلال سعد لا نحس فيه، ويمن لا نکد معه، ويسر لايمازجه عسر، وخير لا يثوبه شر ؛ پاکا خدا، و چه شگفت است تدبيرى که در کار تو فرموده، و چه لطيف است آنچه درباره تو کرده است. هم او که تو را کليد شروع و پيدايش هر ماه، و ظهور پديده اى نو قرار داده است. پس از خداى خود و تو، و آفريننده خود و تو، و تقدير کننده خود و تو، و چهره نگار خود و تو، درخواست مى کنم که بر محمد و آل محمد درود فرستد و هلال تو، شروع برکتى باشد که ايام نابودش نکند، و موجب طهارتى گردد که آلوده به گناه نشود و آن چنان هلالى باشد که روزهاى آن، از آفات در امان و از بدى ها، سلامت باشد، و همراه سعادت، بدون نحسى، و ميمنت، بدون سختى، و سهولت، بدون مشقت، و خيرى که از شرّ دور باشد، و شروع ماه، نوربخش امن و ايمان و نعمت و احسان و سلامت و اسلام و ايمان باشد.
قسمت چهارم: در آن، فقره زير شرح شده است:
اللّهم اجعلنا من اَرضى من طلع عليه، وأزکى من نظر اليه، وأسعد من تعبد لک فيه، ووفقنا فيه للتوبة، واعصمنا فيه الحَوْبة، واحفظنا من مباشرة معصيتک، واوزعنا فيه شکر نعمتِک، وألبسنا فيه جُنَن العافيه، واتمم علينا باستکمال طاعتک فيه المنة، انک المنان الحميد، وصلى اللّه على محمد و آله الطيبين الطاهرين» ؛ خدايا! ما را خشنودترين، پاکيزه ترين و سعادتمندترين کسانى قرار بده که ماه بر آنها طلوع کرده، و به ماه نگريسته، و در اين ماه، بندگى تو را نموده اند، و نيز توفيق توبه و عصمت از گناه و محفوظ ماندن از به جاى آوردن معصيت را به ما عنايت بفرما، و شکر نعمت و سپرهاى عافيت را به ما عطا کن، و نعمت هاى خويش را با به کمال رساندن اطاعتت در اين ماه بر ما ارزانى بدار، که تو بسيار بخشنده و ستوده هستى. درود خدا بر حضرت محمّد و خاندان پاک و پاکيزه او.
با دقت در تمام شرح، به خوبى آشکار مى شود که در اين تقسيم بندى نيز فهم شارح موثر بوده، و به نکات لفظى و معنوى توجه داشته است. بنابراين، چه بسا بنا بر ظاهر، برخى قسمتها از دعاى برگزيده و شرح، با قسمتهاى ديگر، تناسب حجمى نداشته باشد.

صفحه از 36