کليد رستگاري - صفحه 81

شاه، در نواحي ايران بود. هنگامي که شيخ( پس از مدتي به اصفهان آمد، درباره اين کتاب، از او پرسيدم. ايشان گفتند: در اين سفر، کتاب دعايي تصنيف کرده، ولي نام آن را به کسي نگفتهام و نسخهاي از آن را هم، براي نسخه برداري، به دوستان ندادهام. من آن خواب را برايش بازگو کردم. او گريست و نسخهاي که به خط خودش بود، به من داد و من اولين کسي بودم که از آن کتاب استنساخ کردم (خاتمه مستدرک الوسائل: ج 2 ص 230).

محل و تاريخ نگارش

بنا به نوشته خود شيخ، کتاب را در اوايل دهه سوم ماه صفرِ سال 1015 هجري قمري، در شهر گنجه، به پايان رسانده است (همان: ص 800).

گزارشي از محتواي کتاب

مفتاح الفلاح، داراي مقدمهاي کوتاه، درباره سبب تأليف کتاب و معرفي اجمالي هر باب است. شيخ بهايي، اعمال شبانه روز را شش قسمت کرده، براي هر قسمتي، بابي را ويژه کرده است.
باب اول: اعمالِ از سپيدهدم تا طلوع خورشيد را در بردارد، يک مقدمه و يک تبصره و شش فصل دارد. در مقدمه، فضيلت وقت طلوع فجر تا طلوع آفتاب آمده است. در تبصره، تعيين زمان فجر اول و دوم بيان شده است، و در فصلها، واجبات و مستحبات و آداب وضو، نماز صبح، تعقيبات نماز، اذان و اقامه و دعاهاي اين وقت، ذکر شده است.
باب دوم: اعمال زمان طلوع آفتاب تا هنگام ظهر را شامل ميشود، دو فصل دارد. دعاهاي ساعات دوم و سوم و چهارم روز، مراتب معرفت، صدقه دادن، آداب اعمالي که معمولاً انسان در ابتداي روز آنها را انجام ميدهد، آداب لباس پوشيدن و خوردن و آشاميدن، در اين باب آمده است.
باب سوم: اعمال هنگام ظهر تا غروب خورشيد است که اين مباحث را در بردارد:
روايتي درباره فضيلت هنگام زوال خورشيد، تشويق به نماز اول وقت، آداب و چگونگي نمازها، نافلهها و تعقيبات نمازهاي ظهر و عصر، چگونگي شناخت تحقق زوال خورشيد، مراتب ذکر و دعاهاي ساعات پنجم تا دوازدهم روز.
باب چهارم: اعمال زمان غروب تا هنگام خواب را بيان ميکند که شامل اين مطالب است: هنگام وقت مغرب، دعاهاي هنگام مغرب، نمازها، تعقيبات و نافلههاي مغرب و عشا.
باب پنجم: اعمال هنگام خواب تا نيمه شب است که اعمال هنگام خواب، تحقيقي کامل درباره کيفيت تسبيح حضرت زهرا(، چگونه خوابيدن، دعاهاي هنگام خواب و سرمه کشيدن را شامل مي شود. باب ششم: اعمال نيمه شب تا سپيده دم است، در بردارنده اين موضوعات است: فضيلت نماز شب، دعاهاي هنگام برخاستن از خواب، هنگام نماز شب، آداب تخلّي، دعاهاي اميرالمؤمنين و امام

صفحه از 95