کليد رستگاري - صفحه 82

سجاد( در نيمه شب، دعاهاي قبل از نماز شب و ساير آداب درباره نماز شب، نافله نماز صبح، دعاهاي پس از نافله.
شيخ بهايي، در خاتمه کتاب، تفسير سوره فاتحه را بيان ميکند و سبب نوشتن تفسير اين سوره را، آشنايي برادران ديني، با آنچه در نماز خوانده مي‌شود، دانسته است (همان: ص 748).
در تمامي شش باب کتاب، شيخ، عنوانهايي به نام «توضيح» قرار داده است که در آن، بيان لغات مشکل، شرح روايات، تفسير آيات، مباحث کلامي، فقهي و ... مي‌پردازد.

فوايد و آگاهيها

مفتاح الفلاح، بيان اعمال شبانه روز است، ولي فوايد و آگاهيهاي بسياري در اين کتاب است که آن را، از حالت يک کتاب دعايي و عملي صِرف، خارج کرده است. ما در اينجا، اين فوايد را، با نمونهاي از هر فايده، بيان ميکنيم.

علوم قرآن و تفسير

الف. تفسيري

يحکم، در سوره شعرا که حکايت سخن حضرت ابراهيم( است و ميفرمايد: «رَبِّ هَب لي حکماً» (شعراء: 83)، به حکم کردن به حق، در ميان مردم تفسير کردهاند؛ چرا که از افضل اعمال است. همچنين، به کمالِ در علم و عمل نيز، تفسير شده است (همان: ص 123).

ب. اختلاف قرائت

درباره آيه «وکذلک نُنجِي المومنين» مينويسد:
ابنعامر و ابوبکر، «نُجّي» قرائت کردهاند، ولي همين هم مضارع است و اصل آن، «نُنجي»، با دو نون است و نون دوم، افتاده است، مانند تاي دوم، در کلام خدا که مي فرمايد: «تَظاهرونَ» (همان: ص 554).

فوايد حديثي

سند شناسي

الف.رجالي

عبدالرحمان بن أبيعبدالله، از امام صادق( نقل ميکند که امام فرمود: «اذا صلّيت، فصلّ في نعليک، اذا کانت طاهرة، فانه يقال: ذلک من السنة؛ هنگام نماز، در نعلين نماز بگذار، اگر پاک باشد؛ چرا که گفته ميشود، اين کار، سنت است».

صفحه از 95