زیارت اموات

پرسش :

آیا زیارت اموات مورد سفارش احادیث هست؟



پاسخ :

از نظر اسلام ، انسان، پس از مرگ نیز داراى حیات برزخى است . از این رو ، زیارت اموات ، دیدار با بدن هاى پوسیده و بى جان نیست ؛ بلکه زیارت ارواحى است که در عالم برزخ ، زندگى مى کنند و از دیدار با آنها ، شاد مى گردند و ارتباط با آنان ، عبرت آموز ، و در زندگى مادّى و معنوى انسان ، مؤثّر است . برترین شاگرد مکتب خاتم الأنبیا ، امام على(ع) ، در باره برخى از آثار و برکات زیارت اموات ، چنین مى فرماید :

زوروا مَوتاکم ؛ فَإِنَّهُم یفرَحونَ بِزِیارَتِکم ، وَ لیطلُبِ الرَّجُلُ حاجَتَهُ عِندَ قَبرِ أبیهِ وَ اُمِّهِ بَعدَ ما یدعو لَهُما .[۱]به زیارت مردگانتان بروید ، که آنها با زیارت شما خوش حال مى شوند . انسان، در نزد قبر پدر و مادرش ، پس از آن که برایشان دعا کرد ، حاجتش را بخواهد .

سیره پیامبر خدا صلى الله علیه و آله[۲]نیز گواه اهمّیت زیارت اموات و تشویق بر این کار مفید و سازنده است . در صحیح مسلم آمده :

کانَ رَسولُ اللّهِ صل الله(ع) کلَّما کانَ لَیلَتُها [أى لیلة عائِشَةَ] مِن رَسولِ اللّهِ صل الله(ع) یخرُجُ مِن آخِرِ اللَّیلِ إلَى البَقیعِ فَیقولُ : السلام عَلَیکم دارَ قَومٍ مُؤمِنینَ ، وَ آتاکم ما توعَدونَ غَدا مُؤَجَّلونَ ، وَ إنّا إن شاءَ اللّهُ بِکم لاحِقونَ . اللّهمَّ اغفِر لِأَهلِ بَقیعِ الغَرقَدِ .[۳]پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ، در آن شب هایى که [از میان همسرانش] نوبت با عایشه بود ، در اواخر شب ، از خانه خارج مى شد و به بقیع مى رفت و مى فرمود : «سلام بر شما ، خانه گروه مؤمنان ! آنچه وعده داده شدید ، در فردایى تعیین شده ، به شما داده شد . ما هم به شما مى پیوندیم ، إن شاء اللّه ! خداوندا ! اهل بقیع غَرقَد[۴]را بیامرز» .

گزارش شده که امام على(ع) نیز در بازگشت از جنگ صِفّین ، هنگام نزدیک شدن به گورستان کوفه ، خطاب به اهل قبور ، فرمود :

یا أهلَ الدِّیارِ الموحِشَةِ ، وَالمَحالِّ المُقفِرَةِ ، وَالقُبورِ المُظلِمَةِ ، یا أهلَ التُّربَةِ ، یا أهلَ الغُربَةِ ، یا أهلَ الوَحدَةِ ، یا أهلَ الوَحشَةِ ، أنتُم لَنا فَرَطٌ سابِقٌ، وَ نَحنُ لَکم تَبَعٌ لاحِقٌ ، أمَّا الدّورُ فَقَد سُکنَت، وَ أمّا الأَزواجُ فَقَد نُکحَت، وَ أمَّا الأَموالُ فَقَد قُسِّمَت ، هذا خَبَرُ ما عِندَنا ، فَما خَبَرُ ما عِندَکم؟

اى ساکنان خانه هاى وحشت ، و مکان هاى خالى ، و گورهاى تاریک ! اى خاک نشینان! اى غریبان ! اى تنهایان ! اى وحشت زدگان ! شما بر ما پیشى گرفتید ، و ما در پىِ شما به شما مى پیوندیم . امّا خانه ها ، مسکن دیگران شدند . امّا همسران ، به همسرى دیگران در آمدند . امّا ثروت ها ، تقسیم شدند . این ، خبرى است که پیش ماست . پیش شما چه خبر؟

آن گاه به یارانش رو کرد و فرمود :

أما لَو اُذِنَ لَهُم فِى الکلامِ لَأَخبَروکم أنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوى .[۵]

بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند ، به شما خبر مى دادند که : «بهترین توشه ، پرهیزگارى است» .


[۱]الخصال: ص ۶۱۸ ح ۱۰، الكافى:ج ۳ ص ۲۳۰ ح ۱۰، بحار الأنوار: ج ۱۰ ص ۹۷ ح ۱.

[۲]رواياتى كه دلالت بر جواز و استحباب زيارت قبور دارند ، در منابع اهل سنّت ، فراوان اند. براى نمونه ، ر . ك : صحيح مسلم: ج ۲ص ۶۷۱ ح ۱۰۵ و ۱۰۶ و۱۰۷، سنن أبى داوود: ج ۳ ص۲۱۸ ح ۳۲۳۴و ۳۲۲۵، سنن ابن ماجة: ج ۱ ص ۵۰۰ ح ۱۵۷۰ و ص ۵۰۱ ح ۱۵۷۱، السنن الكبرى: ج ۴ ص ۱۳۱ ح ۷۲۰۷ . بر پايه اين روايات معتبر ، اهل سنّت ، مانند پيروان اهل بيت: معتقد به استحباب زيارت قبورند . تنها فرقه وهّابيت است كه با شبهه هاى واهى ، زيارت قبور را زير سؤال مى برد .

[۳]صحيح مسلم: ج ۲ ص ۶۶۹ ح ۱۰۲ . نيز، ر.ك: سنن النسائى : ج ۴ ص ۹۳ ، السنن الكبرى: ج ۴ ص۱۳۲ ح ۷۲۱۰ .

[۴]بقيع غَرقَد : دشت خاربُن ؛ جاى خارگياه . نام قديم قبرستان بقيع (ر . ك :لغت نامه دهخدا : ذيل «بقيع» و «غرقد») . م .

[۵]نهج البلاغه: حكمت ۱۳۰.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت