حديث اَمان - صفحه 53

محسوب مي‌شوند. اين مطلب، از رواياتي که در معرّفي اهل بيت نقل شده، به‌خوبي استفاده مي‌شود. به عنوان مثال، طبق برخي از روايات، پيامبر اکرم( در شب ازدواج حضرت علي و فاطمه زهرا(، آيه تطهير را تلاوت کرد و پس از ازدواج آنان، تا چهل روز، پيوسته به درِ خانه آنها مي‌آمد و مي‌فرمود:
السلام عليکم أهلَ البيت و رحمة الله و برکاته. الصلاة رحمکم الله!انما يريد الله ليذهب عنکم الرجسَ أهل البيت و يطهِّرکم تطهيراً.أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم. (الدرّ المنثور: ج 6 ص 606؛ مجمع الزوائد: ج 9 ص 267).
روشن است که در آن زمان، غير از فاطمه زهرا و علي(، کس ديگري از اهل بيت وجود نداشت و با اين حال، رسول خدا، واژه اهل بيت را بر آن دو اطلاق نموده‌ است.
افزون بر اين، شيعه و سنّي پذيرفته‌اند که امام مهدي( که در آخرْ زمان قيام خواهد کرد و با بر چيدن بساط ظلم و ستم، حکومتي جهاني بر اساس عدل و داد خواهد ساخت، از اهل بيت رسول خداست. امام علي( از رسول خدا( نقل مي‌کند که فرمود:
المهدي منّا أهل البيت ‌‌(سنن ابن ماجة: کتاب الفتن، باب 34؛ مسند ابن حنبل: ج 1
ص84؛ المستدرك علي الصحيحين: ج 4 ص 557؛ الدرّ المنثور: ج 6 ص 58؛ الحاوي للفتاوي، سيوطي: ج 2 ص 224؛ کنز العمّال: ج 14 ص 264). مهدي، از ما اهل بيت است.
ابو سعيد خُدري نيز از رسول خدا نقل مي‌کند که فرمود: المهدي منّي... ‌‌(سنن أبي داوود: کتاب المهدي) از امّ سلمه نيز نقل شده که رسول خدا( فرمود:
المهدي مِن عترتي، مِن وُلد فاطمة ‌‌(سنن ابن ماجة: کتاب الفتن، باب 34؛ سنن ابي داوود: کتاب المهدي، ح4284؛ الدرّ المنثور: ج 6 ص 58؛ الحاوي للفتاوي: ج2 ص224).
مهدي، از عترت من، از فرزندان فاطمه است.
علي( از رسول خدا( نقل مي‌کند که فرمود:
لو لم يبقِ من الدهر إلاّ يومٌ، لَبعث الله رجلاً مِن أهلِ بيتي يملأها عدلاً کما مُلئت جوراً. ‌‌(سنن أبي داوود: کتاب المهدي، ح4283).
اينها تنها چند نمونه از احاديثي است که رسول خدا، مهدي( را از اهل بيت خود به شمار آورده‌؛ حال آن‌که مهدي( در آن زمان وجود نداشت و تا زمان ولادت وي، حدود دويست و پنجاه سال باقي مانده بود.

6 . تصويرهاي ساختگي حديث

مخالفان اهل بيت، براي کاستن از عظمت آنان، نخست کوشيدند تا اسناد و مدارکي را که بيانگر فضايل اهل بيت است، به کلّي نابود سازند. در مرتبه بعد، بر آن شدند که اگر آن فضايل نابود نشد، حدّاقل آنها را تحريف کنند و سرانجام، به اين فکر افتادند که اگر دو راه قبل نتيجه نداد، عين

صفحه از 64