معرّفي و ارزيابي نرم‏افزار جامع تفاسير نور 2 - صفحه 127

كاربر نهاده مى شود. نام 226 کتاب موجود در برنامه را مى توان با كليک بر روى آيكن دامنه كتابى مشاهده کرد و آنها را بر اساس نام كتاب يا مؤلّف، قرن، زبان، مذهب و موضوع مرتب ساخت. همچنين مي‌توان به وسيله آيکن ترتيب ، چينش نمايش كتب را در هنگام مطالعه تغيير داد و به وسيله آيکن توضيح ، اطّلاعاتي درباره کتاب انتخابي به دست آورد.
از جمله امكانات موجود در صفحه نمايش، لغت نامه مقايسه، ترجمه، جستجو و کتاب‌نامه است. اين آيكنها در رديف آيکن‌هاي پايين صفحه قرار دارند. آيکن لغت نامه ، هفت كتاب: التحقيق، قاموس القرآن، مجمع البحرين، المفردات، لسان العرب، العين و فرهنگ ابجدي ‌‌(نوشته مهيار رضا‌‌) را در خود جاى داده و امكان جستجو در ريشه و مشتقّات در اين كتب را فراهم ساخته است. کتاب‌نامه اين هفت کتاب را مي‌توان با گشودن هر يک از اين کتب، از طريق دوبار کليک بر روي متن ارائه شده يا از طريق آيکن نمايش کامل متن و سپس کليک راست و زدن گزينه کتاب نامه، يافت. آيکن مقايسه، ، امکان مشاهده دو کتاب يا دو بخش مختلف از يک کتاب را به طور هم‌زمان فراهم مي‌کند. آيکن ترجمه، ، ترجمه شش تفسير : 1. بيان السعاده 2. الأمثل في تفسير کتاب الله المنزل ‌‌( تفسير نمونه‌‌) 3. الميزان في تفسير القرآن 4. من هدي القرآن 5. البيان في تفسير القرآن 6 . إعجاز البيان في تفسير اُمّ القرآن را مطابق با متن عربي حاضر مي‌کند. آيکن جستجو، امکان انجام جستجوي ساده را فراهم مي‌آورد و آيکن کتاب‌نامه، کتاب‌نامه کتاب گشوده شده را ارائه مي‌دهد.
در صفحه نمايش با کليک راست بر روي متون، امکان انتقال به صفحات جستجو، آيات در تفاسير، قرآن را فراهم ميسازد و همچنين امکان استفاده از قسمت دانش‌نامه، که شرح آن خواهد آمد، و نيز بهرهبرداري از لغت نامه و کتاب‌نامه را ميسّر ميکند. البته کارتابل و آيکن اصلي همه اين امکانات، بجز دانش‌نامه، در صفحه نمايش وجود دارد و استفاده از کليک راست، در واقع دو مرحله‌اي و طولاني کردن مسير دستيابي به اين امکانات است. در صورت انتخاب متني، گزينه کپي به اين مجموعه اضافه مي‌شود و ميتوان متن انتخابي را در محيط Word و مشابه آن بازيافت. و نيز در صورت انتخاب کلمه‌اي و زدن گزينه لغت نامه، ريشه کلمه مورد نظر در لغت نامه جستجو مي‌شود.
2 . جستجو. اين كارتابل، امكانات متنوّعى براى جستجو به روش هاى مختلف در اختيار مى نهد. از دو پنجره اصلى ساخته شده است. پنجره سمت راست به تعريف كليدواژه جستجو اختصاص دارد و انواع امكانات مربوط به گروه هاى فهرست سازى، جستجوى تركيبى، جستجو در متن، و جستجو در فهرست، در اين پنجره نمايان است. پنجره سمت چپ، نتيجه جستجو را به دو صورت، ارائه نشانى پاسخ و نمايش پاسخ در متن كتاب يا در فهرست كتاب ‌‌(بر اساس فعّال بودن جستجو در متن يا جستجو در فهرست‌‌) نمايش مى دهد.

صفحه از 138