معرّفي و ارزيابي نرم‏افزار جامع تفاسير نور 2 - صفحه 128

تعيين دامنه جستجو در اين صفحه نيز در دايره همان 226 عنوان كتاب موجود در صفحه نمايش صورت مي‌گيرد. ولى در پنجره دامنه جستجو، تنظيم چينش کليک و ديدن اطّلاعاتي درباره محتواي کتب، آنگونه که در صفحه نمايش از طريق آيکن‌هاي ترتيب و توضيح فراهم بود ـ امکان پذير نيست. در پنجره تعيين دامنه ، علاوه بر تعيين دامنه كتابى و نهايتاً انجام جستجو در متن كتب انتخاب شده، امكان تعيين دامنه آيه اى نيز وجود دارد. از طريق تعيين دامنه آيه اى مى توان درباره مطالبى كه ذيل آيه يا آيات مشخص آمده، در محدوده كتب انتخاب شده، جستجو را انجام داد ؛ يعنى در اين حالت، كليدواژه، در سرتاسر كتب انتخاب شده جستجو نمى شود، بلكه در مطالبى كه ذيل آيه يا آيات انتخابى آمده، جستجو مى شود .
امکانات موجود در اين صفحه نيز مشابه صفحه نمايش است، با اين تفاوت اساسي که دست‌يابي به کتاب‌نامه تنها از طريق کليک راست بر روي متن امکان پذير است و آيکن در صفحه براي دست‌يابي به کتاب‌نامه وجود ندارد.
شايان ذکر است که با استفاده از آيکن جستجو مي‌توان جستجوي مجدّدي در نتيجه کاوشهاي صورت گرفته، انجام داد.
همچنين در اين صفحه، كه جستجو در انبوهى از كتب را فراهم ساخته، دامنه محيطى، تعريف نشده و تنها يک محيط براى جستجو وجود دارد .
3 . آيات در تفاسير. در اين كارتابل، بين آيات و متن تفاسير، پيوند برقرار شده است . توانمندى ويژه اين صفحه، مربوط به انتقال پژوهشگر به تمامى آيات موجود در متون تفسير - از آيه كامل گرفته تا قسمتى از آن - است . بدين ترتيب، مى توان با انتخاب يک آيه، علاوه بر دست‌يابى به تفسير ارائه شده ذيل آن، به قسمت هاى ديگر تفسير كه مرتبط با آن آيه است، دست يافت.
اين كارتابل، دو بخش اصلى نمايش و جستجو دارد . در قسمت نمايش، سه پنجره طرّاحى شده است ؛ در صورت فعّال بودن كارتابل كل آيات ، كه در بالاى صفحه قرار دارد، اين سه پنجره به نمايش: متن قرآن، ارائه نشاني مطالب مربوط به آيات در تفاسير، و نمايش متن تفاسير، مى پردازد و در صورت فعّال بودن گزينه آيات گزينشى ، مى توان در اوّلين پنجره، فهرستى از آياتى كه حرف يا كلمه اى از آنها در خط ورود درج شده، فراهم آورد و در دو پنجره ديگر، نشانى تفاسير مربوط به آيات و متن تفاسير را مشاهده نمود .
در قسمت جستجو به امكانات صفحه نمايش ، پنجره اى اضافه شده که شامل امكانات لازم براى تعريف كليدواژه و انجام دادن عمليات جستجو در قرآن است. و از طريق جستجوى پيشرفته در قرآن، مى توان آيه يا آيات مورد نظر را يافت و بعد از آن، مطالب مربوط به آنها را در جاى جاى تفاسير، باز جست.

صفحه از 138