معرّفي و ارزيابي نرم‏افزار جامع تفاسير نور 2 - صفحه 129

دامنه كتب موجود در كارتابل آيات در تفاسير ، در هر دو قسمت نمايش و جستجو ، يكسان و شامل 126 عنوان كتاب تفسير و ترجمه است. از محتواي ترجمهها تنها پاورقيهاي موجود در اين قسمت بازيابي ميشود.
گفتني است كه در پنجره دامنه کتابي اين بخش، امکاناتي جهت مرتّب سازي کتب بر اساس قرن، موضوع و... وجود ندارد. در ضمن، هر تغيير ايجاد شده در دامنه کتابي صفحه نمايش در دامنه کتابي صفحه جستجو نيز اعمال مي‌شود و بالعکس، تغييرات دامنه کتابي صفحه جستجو در صفحه نمايش اثر مي‌گذارد.
از امكانات مشترک دو قسمت جستجو و نمايش در كارتابل آيات در تفاسير ، جستجو و لغت نامه مشابه صفحات پيشين است. آيکن اضافه شده به اين صفحه، آيکن انتقال به دانش‌نامه است. اين آيكن که در رديف آيكن هاى پايين صفحه طرّاحى شده ، محقّق را به كارتابل تفسير در قسمت دانش نامه ‌‌(كه معرّفى آن خواهد آمد‌‌) منتقل مى كند. امکانات حاصل از کليک راست بر روي متن در صفحات کارتابل آيات در تفاسير نيز همچون صفحات پيشين است، با اين تفاوت که در ميان آنها گزينه دانش‌نامه قرآن کريم وجود ندارد.
4 . قرآن. در اين كارتابل، متن قرآن همراه با ترجمه و تفسير آيات، ارائه مى شود. بدين ترتيب، اين صفحه شامل سه پنجره اصلى است : 1 . پنجره نمايش متن قرآن، 2 . پنجره انتخاب و نمايش ترجمه، 3 . پنجره انتخاب و نمايش تفسير.
در فهرست ترجمه ها 104 ترجمه به زبان هاى گوناگون و در فهرست تفاسير 145 تفسير ديده مى شود. از امكانات اين صفحه مى توان به آيكن جاي تجزيه و تركيب و سرآيه و پيوست آيه و تفسير ، كه در بالاى پنجره تفاسير قرار دارند، اشاره كرد . گزينه تجزيه و تركيب ، تركيب آيه را بر اساس كتاب الجدول نشان مى دهد. البته اين كتاب، در منابع تفسيرى نيز گنجانده شده است . با فعّال بودن گزينه سرآيه ، دقيقاً متن مربوط به تفسير آيه مورد نظر، نمايش داده مى شود و بدين ترتيب، چنانچه مفسّر، پاره اى از آيات را با هم تفسير كرده باشد، گزينه سرآيه ، كاربر را به محلّ تفسير آيه مورد نظر مى رساند. در صورت فعّال بودن گزينه پيوست آيه و تفسير ، پنجره نمايش تفسير با آيات انتخابي هماهنگ مي‌گردد. در صفحه قرآن، امكان انتقال به قسمت دانش نامه نرم افزار و استفاده از امکانات ديگر نيز فراهم است.
5 . كتب لاتين. اين كارتابل نيز شامل دو بخش اصلىِ نمايش و جستجو است. صفحه نمايش از دو بخشِ انتخاب ترجمه يا تفسير بر اساس زبان مورد نظر و نمايش متن ، تشكيل شده است. در قسمت جستجو، علاوه بر امكانات مذكور، امكان جستجو در كلمات قرآنى به همراه ارائه نشانى پاسخ در كتب، نيز افزوده شده است. در اين كارتابل، امكان استفاده از ده ترجمه و چهار تفسير زبان انگليسى و نوزده ترجمه تفاسير فرانسوى، سه ترجمه آلمانى، شش ترجمه

صفحه از 138