معرّفي و ارزيابي نرم‏افزار جامع تفاسير نور 2 - صفحه 131

- ترجمه. در اين قسمت، ترجمه آيات انتخاب شده در صفحه متن و يا گزينش شده از طريق آيكن فهرست آيات ، كه در بالاي صفحه نمايش قرآن قرار دارد، ارائه مى شود. فهرست ترجمه هاى اين قسمت، شامل 104 ترجمه است كه در بين آنها سه آوانگارى نيز ديده مى شود.
- تفسير. تفسير آيات انتخاب شده در صفحه متن و يا گزينش شده از طريق آيكن فهرست آيات عرضه مى شود. متن 145 عنوان تفسير، مخزن اطّلاعات اين قسمت را تشکيل ميدهد.
- حديث. در اين قسمت، روايات مربوط به هر آيه در پنج محور تقسيم بندى شده اند : 1 . فضائل و ... ، 2 . اسباب نزول، 3 . تفسيرى، 4 . موضوعى، 5 . مرتبط .
از طريق فشردن گزينه موضوعى ، رواياتى كه در صدد تفسير آيه نيستند، ولى به تناسب موضوع، در ذيل آيه بيان شده اند، به نمايش در مى آيد؛ مثل روايات مربوط به آفرينش هزار هزار عالم كه در ذيل آيه الحمد للَّه ربّ العالمين آمده است.
از طريق فشردن گزينه مرتبط ، رواياتى كه در متن آنها به آيه جارى، استشهاد يا استناد شده است، به نمايش در مى آيد. گفتنى است كه دامنه كتب در قسمت حديث توسط پژوهشگر، قابل تنظيم نيست.
- تجزيه و تركيب. در اين صفحه تجزيه و تركيب آيات بر اساس كتاب الجدول ارائه ميشود.
2 . جستجو. در اين كارتابل، امكان جستجو در قرآن و يافتن ترجمه و تفسير آيات جستجو شده، امكان پذير است . همچنين صفحات ترجمه، تفسير و حديث و تجزيه و ترکيب همچون كارتابل نمايش، طرّاحى شده است. تنها تفاوت كارتابل نمايش و جستجو در اين است كه در كارتابل نمايش، ترجمه و تفسير و حديث و تجزيه و ترکيب، به صورت پيش فرض بر اساس صفحه متن تنظيم شده، ولى در كارتابل جستجو، اين صفحات بر اساس جستجوى انجام گرفته در صفحه جستجو تنظيم مى شوند و در آنها آيکن فهرست آيات براي انتخاب وجود ندارد.

ج‌‌) پژوهش‌هاي حديثي

سومين قسمت اصلى پژوهشى اين نرم افزار، پژوهش‌هاي حديثي است كه به معرفى آن مى پردازيم.

صفحه از 138