معرّفي و ارزيابي نرم‏افزار جامع تفاسير نور 2 - صفحه 133

علاوه بر آنکه مي‌توان در هر صفحه از نرم‌افزار کتاب‌شناسي، کتاب گشوده را مشاهده کرد، ميتوان از توضيحات تکميلي درباره کتب نيز سود جست. اين بخش يک صفحه دارد که حاوي دو پنجره است.
پنجره اوّل، فهرست 226 کتاب و يا 205 مؤلّف کتابهاي موجود در برنامه را به نمايش مي‌گذارد و پنجره دوم، اطّلاعاتي درباره مؤلّف کتاب، کتاب‌شناسي کتاب و نيز خصوصيات چاپ استفاده شده را در اختيار مي‌نهد.
البته اطّلاعات کتابشناسي اين قسمت، کامل نيست.

نگاهى دوباره به محتوا و امكانات نرم افزار

نكته مهم در استفاده از نرم افزارها بعد از شناخت ساختار كلّى نرم افزار و گستردگى منابع و امكانات هر قسمت، مديريت و سامان دهى دانسته ها در جهت طرّاحى برنامه اى روشمند براي استفاده از نرم افزار است. مطلوب است كه ما مطابق با نياز خود، به كارآمدترين قسمت نرم افزار برويم و با ساده ترين راه، بدون دور زدن در قسمت هاى مختلف، اطّلاعات مورد نياز خود را به دست آوريم.
براى مثال، گاه به دنبال يافتن تفسير يا ترجمه آيه اى خاص هستيم؛ و گاه در پى يافتن معناى يك واژه يا عبارت خاص در ترجمه ها و تفاسير؛ و گاه به دنبال يافتن نظر مفسّرى درباره موضوعى خاص . براى هر يك از اين مسائل، بايد برنامه اى مطابق با مسئله خود و توانايى هاى نرم افزار در پيش گيريم؛ برنامه اى كه دقيقاً با خواست ما همخوان باشد و از تمام قابليت هاى مفيد نرم افزار، در آن استفاده شده باشد . بدين منظور، بايد بعد از شناخت قابليت هاى نرم افزار و جايگاه هر يک در ساختار آن، تفاوت قابليت هاى مشابه در قسمت هاى مختلف نرم افزار را شناخت و با كارآيى ويژه هر قسمت، آشنا شد .
در اين راستا و براى آشنايى كاربردى تر با نرم افزار، ابتدا جمع بندى از امكانات موجود در نرم افزار را ارائه مى دهيم و پس از آن، تفاوت امكانات در بخش هاى مختلف را باز مى گوييم.

الف - جمع بندى امكانات

موارد متداول استفاده از اين نرم افزار: جستجو، اِعراب، و سبب نزول .

1 . جستجو

امكانات جستجوى پيشرفته در قسمت هاى زير گنجانده شده است:
- كتاب خانه، كارتابل جستجو
- كتاب خانه، كارتابل آيات در تفاسير، صفحه جستجو

صفحه از 138