معرّفي و ارزيابي نرم‏افزار جامع تفاسير نور 2 - صفحه 134

- دانش نامه، كارتابل جستجو، صفحه جستجو
براى مشخص شدن امكانات موجود در هر قسمت، با نگاه به انواع جستجوهاى مطلوب، به ويژگى هاى منحصر به فرد هر قسمت اشاره مى كنيم .
يک. جستجو در قرآن : امكان جستجوى پيشرفته در متن قرآن در دو قسمت نرم افزار فراهم است.
- در كتاب خانه: كارتابل آيات در تفاسير، صفحه جستجو . اما در اين قسمت، امكان تحديد دامنه به بخشى از قرآن وجود ندارد و نمى توان مثلاً در محدوده سوره هايي مشخص جستجو كرد و جستجو همواره در سراسر قرآن انجام مى گيرد . - در دانش نامه: كارتابل جستجو، گزينه جستجو. در اين قسمت، امكان محدودسازى دامنه به سوره ها و آيات وجود دارد ‌‌(كارتابل جستجو در بالاى صفحه و گزينه جستجو در پايين قرار دارد‌‌). گفتنى است كه در هر دو قسمت، امكان گروه سازى جهت تعريف كليدواژه دلخواه وجود ندارد.
دو. جستجوى تفسير يا ترجمه آيه اى خاص : ممكن است محقّق دقيقاً نشاني آيه مدّ نظرش را بداند و يا بخواهد از طريق جستجو آن را بيابد. در اين زمينه، در چهار قسمت نرم افزار امكاناتى فراهم است .
1 . در كتاب خانه، كارتابل آيات در تفاسير، در صفحه نمايش و جستجو: در صورتى كه سوره و آيه مورد نظر مشخّص باشد، از صفحه نمايش استفاده مى كنيم، و در صورتى كه بخواهيم آيه يا آياتى را از طريق جستجو بيابيم و پس از آن تفسير آنها را ببينيم، از صفحه جستجو کمک ميگيريم.
دو نكته درباره اين جستجو: اوّلاً از اين طريق، تنها تفسير آيه يافت مى شود و نه ترجمه آن. ثانياً نكات تفسيرى مربوط به آيه از هر جاى كتب تفسيرى و از ذيل آيات ديگر نيز ارائه مى گردد.
دامنه اين جستجو 126 عنوان تفسير است و قابل تنظيم بر اساس موضوع، زمان و ... نيست.
2 . در كتاب خانه، کارتابل قرآن: در اين صفحه ترجمه و تفسير آيه اى را كه نشانى آن را مى دانيم، مى توانيم باز جوييم. دامنه اين جستجو، 145 تفسير و 104 ترجمه است؛ يعنى مجموعاً 249 عنوان كتاب.
3 . در دانش نامه، كارتابل نمايش : با استفاده از سه صفحه متن ، ترجمه و تفسير مى توان ترجمه و تفسير آيه اى را كه نشاني آن را مى دانيم و در صفحه متن مشخّص كرده ايم، بيابيم. در دامنه اين جستجو نيز همان 249 عنوان كتاب ترجمه و تفسير است .
4 . در دانش نامه، كارتابل جستجو : با استفاده از سه صفحه جستجو ، ترجمه و تفسير ، مى توانيم ترجمه و تفسير آيه اى را كه در قسمت جستجو يافته ايم، ببينيم. دامنه اين جستجو نيز 249 عنوان كتاب ترجمه و تفسير است.
سه. جستجو در كتب ترجمه و تفسير: تنها در قسمت كتاب خانه، كارتابل جستجو، اين امكان وجود دارد. در اين قسمت امكانات مطلوب جستجو از جمله گروه هاى فهرست سازى، جستجو در

صفحه از 138