3
نيم سال نامه پژوهشي-اطلاع رساني حديث انديشه 01

سرمقاله

۰.روى الصدوق باسناده عن عبدالسلام بن صالح الهروى قال : سمعت أبا الحسن على بن موسى الرضا عليه السلام يقول : «رحم اللّه عبدا أحيا أمرنا!» فقلت له : وكيف يحيا أمركم؟ قال : «يتعلّم علومنا ويعلّمها الناس ؛ فإنَّ الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتّبعونا» .

۰.صدوق به سند خود از عبدالسلام بن صالح هروى از امام رضا عليه السلام گزارش مى كند كه فرمود : «خدا بيامرزد كسى را كه امر ما را زنده كند!» . راوى مى گويد : به امام گفتم : چگونه امر شما زنده مى شود؟ فرمود : «با آموختن علوم ما و تعليم دادن آن به مردمان ؛ چرا كه مردمان ، اگر از آن تعاليم والا كه در سخنان ما هست آگاه گردند ، پيرو ما خواهند گشت» .

(عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج 1 ، ص 307)

«حديث» ميراث دار آموزه هاى بلند ، آگاهى آفرين و هدايت گستر آيين پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهل بيت عليهم السلام است كه عالمان ، محدثان و محققان در طول تاريخ به پاسدارى از آن يام كرده اند ، و در نقل ، تدوين ، انتقال ، فهم بهتر و به كارگيرى آن كوشيده اند . اين تلاش هاى گسترده ، از ديرباز در قالب نظام هاى آموزشى صورت گرفته ، و در بسيارى از كشورهاى اسلامى ، مؤسسات آموزشى بدان امر اختصاص يافته است ، و تلاش سامان مند در اين جهت ، به تربيت محققان و گسترش تحقيقات حديثى انجاميده است .
در ايران هم اگر چه سال هاى درازى است كه رشته الهيات ، با نام پيشينِ «معقول و منقول» و با گرايش هاى پنجگانه فقه و اصول ، كلام و فلسفه ، اديان و فِرَق ، فرهنگ و تمدن و علوم قرآن و حديث در سطح دانشگاهى فعاليت داشته ، اما همواره در طول اين سال ها ، «حديث» به عنوان يك حوزه جانبى در آموزش و پژوهش ، مورد توجه مراكز رسمى دانشگاهى بوده است . اين در حالى است كه «حديث» از جمله علوم اسلامى است


نيم سال نامه پژوهشي-اطلاع رساني حديث انديشه 01
2

فهرست مطالب

  • نام منبع :
    نيم سال نامه پژوهشي-اطلاع رساني حديث انديشه 01
    تاريخ انتشار :
    1385
    سردبیر :
    نفیسی، شادی
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حدیث
    مدیر اجرایی :
    زارعان، محمد علی
    نشانی :
    شهر ری، جنب حرم حضرت عبدالعظیم، دانشکده علوم حدیث، ص پ : 477 - 18735
    تلفن :
    55952524
    امور مشترکان :
    0251-7786060
    دورنگار :
    55952385
    پست الکترونیک :
    info@hadith.ac.ir
تعداد بازدید : 18531
صفحه از 201
پرینت  ارسال به