علم الهدى، از ديدگاه دانشمندان اهل سنّت:
شخصيت علم الهدى، از ديدگاه دانشمندان اهل سنّت هم پوشيده نمانده است، بلکه در اثر کثرت تأليفات و آثار، مورد جلب نظر آنان نيز گرديده است. ابن خلکان، از بزرگترين مورخين اهل سنّت، ميگويد:
فـضـائل وى بـسيار و تأليفات او در دين و احکام مسلمين، شاهد صادق هستند بر اينکه شاخه آن شجره بوده، و از اهل آن خانواده جليل مىباشد (وفيات الأعيان و انباء ابناء الزمان: ج 3 ص313 و 314).
ديگر تاريخنگاران و تراجمنويسان نيز از سيد مرتضى، با بهترين عبارات ياد کرده و علم، فضيلت و دانش او را ستودهاند.
خطيب بغدادي در تاريخ خود مينگارد:
علي بن الحسين بن موسى ... کان يلقب بالمرتضى، ذا المجدين، وکانت إليه نقابة الطالبيين، وکان شاعراً کثير الشعر، متکلماً له تصانيف على مذاهب الشيعة ( تاريخ بغداد: ج 11 ص 401 ش 6288).
ذهبي در ميزان الاعتدال ميگويد:
على بن الحسين [العلوى] الحسينى الشريف المرتضى المتکلم الرافضى المعتزلي، صاحب التصانيف ... و ولىّ نقابة العلوية، ... وله مشارکة قوية في العلوم (ميزان الاعتدال: ج 3 ص 124 ش5827) ۱ .
ابن حجر عسقلاني در لسانالميزان، پس از نقل عبارت ذهبي و بزرگان اهل سنت، در مدح وي، مينويسد:
وذکر بعض الامامية ان المرتضى اول من بسط کلام الامامية في الفقه وناظر الخصوم واستخرج الغوامض وقيد المسائل ( لسان الميزان: ج 4 ص 223).
ابن کثير وقتي وقايع سال 436 را نام ميبرد، مينويسد که از جمله کساني که در اين سال از دنيا رفتهاند، سيد مرتضي است:
الشريف المرتضى علي بن الحسين ... الشريف الموسوي، الملقب بالمرتضى، ذي المجدين، ... و کان جيد الشعر على مذهب الامامية والاعتزال، يناظر على ذلک، وکان يناظر عنده في کل المذاهب، وله تصانيف في التشيع، أصولاً وفروعاً ( البداية والنهاية: ج 12 ص 66).
1.. وي سپس به ذکر شبههاي بي اساس ميپردازد و مينويسد: «وهو المتهم بوضع كتاب نهج البلاغة، ومن طالع كتابه نهج البلاغة جزم بأنه مكذوب على أمير المؤمنين على رضى الله عنه .» البته در کتب متعددي که در باب رفع شبهات پيرامون نهج البلاغه از سوي علماي شيعه نگاشته شده، به تفصيل، به نقد اين اشکال پرداخته شده است.