الظنون: ج 1 ص 494)، «فيض الله بن جعفر البغدادي، صاحب تنزيه الانبياء» (کشف الحجب والاستار: ص 143)، «فخر الدين رازي (ف606)، صاحب عصمة الانبياء» ۱ ، «الشيخ محمد رضا ابن قاسم الغراوي النجفي، صاحب شفاء القلوب في تنزيه الانبياء من الذنوب (تأليف 1327)» ( الذريعة: ج 14ص 205 ش 2206)، «أبي الحسن علي بن أحمد السبتي الاموي، صاحب تنزيه الانبياء عمًا نسب اليهم حُثاثة الاغبياء» ۲ ، «أحمد الوفايي (ف1086)، صاحب تنزيه المطصفي الختار عما لميثبت من الاخبار و الآثار» (نقل از ايضاح المکنون: ج1 ص 329)، «الشيخ محمد باقر بن محمد تقى الاستر آبادي، صاحب تنزيه الانبياء و تأويل ما يظهر منه خلافه والردّ على من يزعم تخطأتهم» ۳ ( الذريعة: ج4 ص 456 ش2031)، همچنين شيخ حر عاملي (صاحب وسائل الشيعه)، کتابي به همين نام نگاشته است.
فصل اول: نگاهي به کتاب
الف. نام کتاب:
از آنجا که مؤلف کتاب در پي اثبات منزه دانستن پيامبرن و امامان از انواع گناهان است، نام اثرش را تنزيه الانبياء و الائمة نهاده است، گرچه در ميان محققين به تنزيهالانبياء شهرت يافته است، و شيخ طوسي از آن به همين عنوان ياد کرده است. در مقابل، مرحوم نجّاشي و بزرگاني چون شيخ آقا بزرگ در الذريعة، نام تنزيه الانبياء و الائمه را ميبرند و خود مؤلف نيز در مقدمه، کتابش را با همين عنوان ميخواند.
ب. اعتبار و انتساب کتاب به مؤلف:
راه اثبات صحت انتساب يک کتاب به مؤلفش، به طور معمول يكى از اين دو راه است:
1. تصريح خود نويسنده: سيد مرتضي در تأليف اين کتاب، در مواردي به ديگر تأليف خود ـ الشافي في الامامة ـ اشاره کرده و ارجاع داده است؛ با عباراتي چون: «قد ذکرنا تفصيل هذه الجملة في کتابنا الشافي في الإمامة» (تنزيه الأنبياء: ص 136) و يا «قد استقصينا هذا المعنى في کتابنا الشافي في الإمامة و أوضحناه» ( تنزيه الأنبياء: ص182، 141، 155، 158، 134و 184). همچنين در ديگر تأليفات خود، به کتاب تنزيه الانبياء نيز اشاره و ارجاع داشته است؛ در کتاب ناصريات آمده است: «ولأنّه لا يجوز من الانبياء ولا الأئمة، الکباير ولا الصغاير في أحوال النبوة ولا الإمامة ولا
1.. چاپ المكتبة الاسلامية ـ سوريه.
2.. نشر دارالفكر المعاصر ـ بيروت ۱۴۱۱هـ
3.. کتاب اخير به زبان فارسي و در سيصد بيت به نظم درآمده است.