ابن أبي حاتم و تفسير او - صفحه 68

از پيامبر پرسيديم: چگونه بر تو درود بفرستيم؟ فرمود: بگوييد: اللّهمّ صلّ على محمَّدٍ وَ على آل محمّد، کما صلَّيتَ على إبراهيم. إنّک حميد مجيد، و بارک على محمّدٍ و آل محمَّد، کما بارکت على إبراهيم. إنّک حميد مجيد (تفسير ابن أبي حاتم: ج 10 ص 3151 ح 17769 و 17772).
در ذيل آيه إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (احزاب: آيه 33)، از أبو سعيد خدرى روايت مى کند که پيامبر فرمود:
اين آيه، درباره پنج تن نازل گرديد: من، على، فاطمه، حسن و حسين (همان: ج 9 ص 3131 ح 17673).
از عايشه نيز روايت مى کند که:
روزى پيامبر، در حالى که ملحفه اى از پشم سياه بافته شده بر خود پوشيده بود، بيرون آمد. در اين موقع، حسن و حسين وارد شدند. پيامبر آنان را در ذير ملحفه خود گذاشت. سپس على آمد، او را نيز در زير ملحفه جا داد. آن‌گاه، اين آيه را تلاوت فرمود (همان: ح17674).
از واثلة بن أسقع نيز روايت مى کند که:
پيامبر، بر دخترش فاطمه وارد شد. حسن و حسين و على نيز همراه او وارد شدند. آن‌گاه پيامبر، على و فاطمه را پيش روى خود نشاند و حسنين را بر زانوهاى خود، و پارچه اى را که با خود داشت بر همه افکند و اين آيه را تلاوت فرمود (همان: ص 3132، ح 17678).
از امّ سلمه هم روايت مى کند که:
پيامبر، بر سکوى خانه آرميده بود و روانداز بافت خيبرى، بر خود افکنده بود. در اين موقع، فاطمه وارد شد. ديگى در دست داشت که در آن قُرمه گوشت با آرد پخته بود. پيامبر او را فراخواند و گفت: شوهرت و دو فرزندت حسن و حسين را نيز فراخوان. فاطمه آنان را فراخواند و پيامبر با آنان به خوردن غذا، مشغول بود که آيه تطهير نازل گرديد. در اين هنگام، پيامبر گوشه عباى خود را بر آنان افکند و سپس دست از زير روپوش درآورد و به طرف آسمان بالا برد و گفت: خداوندا! اينان اهل بيت و بستگان ويژه من هستند. هرگونه پليدى را از آنان دور ساز و آنان را پاک و پاکيزه دار، و اين سخن را سه بار تکرار کرد. أم سلمه مى گويد: من، به منظور شمول آيه تطهير سر خود را زير عبا بردم و عرض کردم: يا رسول اللَّه! من با شما هستم؟ دو بار فرمود: تو نيک هستى (همان: ح 17679).
از قتاده نيز آورده است که اهل بيت در اين آيه، اهل بيتى هستند که خداوند آنان را از هر بدى پاک گردانيده و به رحمت و عنايت خود اختصاص داده است. و ضحّاک بن مزاحم مى گويد: پيامبر همواره مى فرمود:
ما اهل بيتى هستيم که خداوند آنان را پاک گردانيده است، و شجره نبوّت و موضع رسالت و جايگاهِ آمد و شد ملائکه و خانه رحمت و معدن علم هستيم (همان: ص 3133 ح 17680).

صفحه از 77