شرح حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسني(ع) - صفحه 17

پيشينه عرض دين

عرض دين بر بزرگان و دين شناسان

براى تحصيل ايمان قوى تر، مطالعه آيات آفاق و انفس و تفكر در خلق آسمان و زمين در پرتو هدايتهاى قرآن مجيد، يكى از راههاى عمده و مهم است؛ چنان كه مطالعه سيره پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلامو مراجعه به احاديث و روايات و خطب ايشان در بخشهاى مختلف اعتقادى نيز معرفت بخش و راهنما به سوى سرچشمه زلال ايمان و يقين است.
در كتابهايى مثل بحارالانوار، به قدرى در ضمن احاديث و روايات، آموزش عقايد وجود دارد كه با وجود آنها از رفتن در خانه ديگران بى نياز مى باشيم.
يكى از راههايى كه با آن مى توان به درستىِ شناختِ عقايد و مطابقت آن با وحى و هدايت قرآن مجيد و تعليمات رسول اعظم و اهل بيت طاهرين (صلوات الله عليهم) آگاه شد و به اطمينان و سكون قلب بيشتر رسيد، عرض دين بر بزرگان دين شناس است، خصوصا در تفاصيل مسائل اعتقادى كه فقط به وحى و اخبار رسول اعظم و اهل بيت عليهم السلام قابل اثبات است و راهى براى معرفت آنها جز رجوع به مدارك صحيحه سمعى از كتاب و سنت وجود ندارد.
مثلاً در تفاصيل ثواب و جزا و اينكه روحانى يا جسمانى يا به هر دو صورت است، يا ميزان و صراط و وجود ملائكه و حقايق و امور بسيار ديگر از اين قبيل، يگانه مرجع مصون از اشتباه، رسول خدا و ائمه طاهرين (صلوات الله عليهم) مى باشند.

صفحه از 72