شرح حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسني(ع) - صفحه 66

ه ) صراط

سيد شبر (عليه الرحمه) مى فرمايد: صراط از ضروريات دين است و احدى مخالف ان بين مسلمانان نيست و برحسب روايات جسرى است بر جهنم تيزتر از شمشير و باريك تر از مو است و چنان كه صدوق مى فرمايد همه بايد از صراط اين پل جهنم عبور نمايند.
و برحسب روايات معناى ديگر از صراط ائمه طاهرين عليهم السلام است و مراد از «الصراط المستقيم» همان ولايت اميرالمؤمنين و ساير ائمه طاهرين عليهم السلام مى باشد.
و چنان كه از بررسى در آيات و احاديث استفاده مى شود، صراط در لسان كتاب و سنت هم بر هر يك از اين دو معنى جداگانه اطلاق شده و هم مورد واحد به هر دو معنى تفسير شده است.

و ) معاد

حضرت عبدالعظيم در مورد معاد چنين گواهى مى دهد: ساعت يعنى قيامت آينده است شكى در آن نيست. خداوند همه كسانى را كه در قبورند بر مى انگيزاند. مسئله قيامت و عود ارواح به اجسام و روز رستاخيز و زنده شدن مردگان از عقايد اوّليه و اصليه اسلام است و آيات بسيار در قرآن مجيد بر آن دلالت و صراحت دارد.
ناگفته نماند كه روز قيامت اسماى متعدد دارد كه يكى از آنها ساعت است كه در چند جاى قرآن بدان ناميده شده؛ مثل «يا أيُّها النّاسُ اتَّقوا رَبَّكُم إِنَّ زلزلة الساعةِ شيءٌ عظيمٌ» و مثل «وَ إِنَّ السّاعَةَ آتيةٌ» و مثل «يسئلونَك عن الساعةِ» و يكى از اسماى آن قيامت است؛ چنان كه مى فرمايد: «لا اقسِمُ بيومِ القيامةِ» و يكى از اسماى آن حاقه و يكى ديگر قارعه و آزفة و يوم الدين و يوم الحساب و يوم الحسرة و يوم التغابن است كه از آيات قرآنيه استفاده مى شود.

صفحه از 72