تاريخ : شنبه 1389/2/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5455
علم كلام ابزاری برای آشنايی با مبانی دين و تصحيح عقايد دينی است

علم كلام ابزاری برای آشنايی با مبانی دين و تصحيح عقايد دينی است

شنبه 18/2/89

راوي: برای آشنايی با نقش روايات اهل بيت(ع)‌ در كلام شيعه و پاسخگويی به نيازهای روز توجه به اين نكته ضروری است كه علم كلام ابزاری برای آشنايی با مبانی دين و تصحيح عقايد دين خواهد بود.آيت الله محمدی ری شهری

به گزارش راوي، آيت الله محمدی ری شهری چهارشنبه‌شب در دومين مجمع عمومی سالانه انجمن كلام اسلامی حوزه علميه قم، با بيان اين مطلب افزود: برای آشنايی با نقش روايات اهل بيت(ع)‌ در كلام شيعه و پاسخگويی به نيازهای روز توجه به اين نكته ضروری است كه علم كلام ابزاری است برای آشنايی با مبانی دين و تصحيح عقايد دينی.
وی افزود:‌ وقتی اين موضوع به عنوان فلسفه اصلی علم كلام مطرح می‌شود،‌ اين سئوال به ميان می‌آيد كه مسئوليت آشنا كردن انسان با مبانی اعتقادی بر عهده كيست و چه كسی وظيفه هدايت انسان را به عهده دارد، خدا يا انسان.
رئيس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث با بيان اينكه بر اساس آيات قرآن كريم وظيفه هدايت انسان بر عهده خداوند قرار دارد، تصريح كرد: اين كار از طريق دو پيامبر درونی يعنی عقل و پيامبر بيرونی يعنی حجت‌های الهی انجام می‌گيرد.
وی اين دو حجت را مكمل يكديگر برشمرد و افزود: اين دو هيچ يك از ديگری بی‌نياز نيستند و هيچ يك به تنهايی نمی‌توانند انسان را در مسير هدايت قرار دهند.
آيت‌الله ری‌شهری با طرح اين سئوال كه قلمرو عقل در اين عرصه و به ويژه در مسائل اعتقادی تا كجا است، خاطرنشان كرد: عقل دارای يك قلمرو استقلالی است كه همان هدايت كردن انسان تا جايی است كه دست انسان را در دست حجت بيرونی قرار دهد.
وی قلمرو غيراستدلالی عقل را نيز مربوط به زمانی دانست كه انسان از حجت بيرونی و پيامبر بيرونی پيروی می‌كند.
مؤلف كتاب ميزان الحكمة، خواستار تامل روايات در آيات قرآن شد و اظهار داشت: اگر حوزه‌های علميه در اين راستا گام بردارند، تفسير ماثور نوينی به دست می‌آيد كه نظير ندارد.
وی رواياتی را كه در مورد مسئوليت هدايت انسان مطرح شده‌اند و آيات قرآنی را تبيين می‌كنند در 10 دسته كلی دسته‌بندی كرد و اظهار داشت: دسته‌ای از اين روايات مسئول معرفت‌شناسی را كه همان خداست، روشن می‌كنند.
آيت الله ری شهری با بيان اينكه دسته ديگری از روايات مشخص می‌كنند كه مردم بدون هدايت الهی ابزاری نيز برای شناخت حقايق ندارند، ادامه داد: دسته‌ای ديگر از روايات بيان می‌كنند كه تنها خدا را آن گونه كه هست می‌شناسد كه به وسيله خدا بشناسد و كسی كه خدا را به وسيله خدا نشناسد خدا را نشناخته است.
وی از اهل بيت(ع) به عنوان مفسران و مترجمان قرآن كريم ياد كرد و افزود: علم اصول دين راهی جز كتاب و سنت ندارد.
رئيس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث از شهيد مطهری و شيخ صدوق به عنوان كسانی ياد كرد كه بر روايات تسلط دارند و افزود: آنها از روايات پاسخ به نيازهای روز را استخراج می‌كردند و امروز نيز حوزه بايد افرادی را تربيت كند كه بتوانند با اتكا به روايات به مسائل روز پاسخ دهند.
وی با بيان اينكه آشنايی با منطق اهل بيت(ع)‌ در اين راه عنصر اصلی است اما كافی نيست، گفت: انجمن كلام اسلامی حوزه بايد بر روی افرادی سرمايه‌گذاری كند كه استعداد و توان مناظره را دارند.
آيت الله محمدی ری شهری همچنين پيشنهاد كرد انجمن كلام اسلام حوزه از شخصيت‌های معتدل اهل سنت و جريان‌های مختلف كلامی نيز كسانی را دعوت كند و با آنها به بحث علمی بپردازد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :