نگاهي كوتاه به حديث شريف عرض دين حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 125

مربوط به نفس نبوى و علوى و ولوى عليهم السلام است و به اين دليل است كه گفته مى شود اطاعت از آنان اطاعت از خداست و مخالفت با آنان نيز مخالفت با خداوند است. اين بحث به دليل گستردگى زياد آن به جاى ديگر واگذار مى شود.
سپس حضرت عبدالعظيم حق بودن معراج، سؤال در قبر، بهشت، جهنم، صراط و ميزان و قيامت و برانگيخته شدن آنان را كه در قبر هستند، ذكر كرده است. ۱
اعتقادات درباره مرگ و برزخ و قيامت و بهشت و جهنم، بخش مهمى از اعتقادات و اصول دين اسلام را تشكيل مى دهند. عقل، اصل وجود عالمى ديگر پس از اين عالم و وجود ثواب و عقاب در آن را مى فهمد و اثبات مى كند، ولى خصوصيات و يژگى هاى آن عالم براى ما ناشناخته است و بايد به آنچه در قرآن و حديث در اين باره آمده است، معتقد بود؛ به عنوان مثال: ميزان هر چيزى به نسبت و همانند همان است، ميزان براى بنّايى، شاقول است و ميزان براى كتابت و خطاطى و نويسندگى، خط كش است، ميزان براى طول و عرض اشيا، متر است و ميزان براى افكار، منطق است و ميزان براى كلام، ادبيات است و عروض، ميزان براى شعر است و ترازو، ميزان براى وزن كردن اجسام است و ... اما ميزان قيامت چيست؟ آيا كلمه طيبه «لا اله الاّ الله» ميزان است يا اعمال اميرالمؤمنين عليه السلام و مقايسه اعمال هر كس با آن حضرت ميزان مى باشد يا چيز ديگرى است. اينها براى ما روشن نيست.
و يا مقصود از سؤال قبر چيست؟ مى دانيم كه بدن ميّت در قبر همچون جمادى است كه قابل سؤال و جواب نيست،

1.مسئله معراج پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از ضروريات دين اسلام و قرآن مجيد است و علاوه بر جنبه اعتقادى، نكته هاى اخلاقى و تربيتى فراوانى دارد. براى اطلاع بيشتر ر.ك: تفسير صافى، آيه اوّل سوره اسراء؛ ارشاد القلوب ديلمى؛ معراج نامه ابن سينا.

صفحه از 128