تاريخ : پنج شنبه 1395/8/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54625
برگزاری دومین کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(علیه السلام) در کربلای معلی

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(علیه السلام) در کربلای معلی

دومین کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(علیه السلام) با حضور اندیشمندان جهان اسلام و ارائه ۲۰ مقاله برگزیده در ۴ کمیسیون در عتبه مقدسه امام حسین(علیه السلام) برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، دکتر سید مجید مطهر نژاد در نشست خبری مسجد مقدس جمکران با اشاره به برگزاری دومین همایش بین المللی «لقاء الحسین» در کربلای معلی، عنوان کرد:

پژوهشکده مهدویت متناسب با مأموریت‌هایی که در حوزه مطالعات مهدویت از حیث تمدنی، فرهنگی، اجتماعی و راهبردی دارد، موضوعاربعینرا به عنوان موضوع کلان در جامعه امروز مورد توجه قرار می‌دهد.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران اظهار داشت:

اربعین اگر چه ظرفیت‌های بزرگ تاریخی دارد و از همان ابتدای تاریخ قیامامام حسین (علیه السلام)، ظرفیت اربعین توسط کاروان اسرای کربلا و جابر بن عبدالله انصاری فراهم شد، اما اتفاقی که امروز باید مورد توجه قرار گیرد، این است که چه اتفاقی افتاد که اربعین در طول چندین سال به ماجرای عظیم جهانی تبدیل شده است.

مطهرنژاد افزود: ما مناسبت‌های مذهبی زیادی داریم که همواره مورد توجه بوده است، اما آنچه که مشخص است، ما باید اربعین را فراتر از یک واقعه تاریخی و به عنوان آیه بزرگ الهی و جلوه ای از نورالله در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: زمانی که همه جبهه کفر دنبال خاموش کردن نور حق است، خداوند با ماجرای عظیماربعینبه وعده بزرگ الهی عمل می‌کند و آیه اربعین در جهان برپا می‌شود، به گونه ای که تمام دنیا به این موضوع توجه می‌کنند.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران تأکید کرد:

ما به اربعین حسینی به عنوان یک مناسبت الهی نگاه می‌کنیم و سویه آن را مهدوی می‌بینیم که یک آیه بزرگ الهی در حرکت به سمت زمینه‌سازی ظهور است.

مطهرنژاد با بیان این که امروزاربعینحلقه ای از زنجیره بیداری اسلامی است، گفت: خداوند در اربعین، قلوب مردم را متحول کرده است؛ گویا یک وحی جمعی اتفاق افتاده است، به طوری که هیچ ستاد و مجموعه ای مسئول برنامه ریزی اربعین حسینی نیست.

وی ادامه داد: اصلی ترین مسئله که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که به موقع ابعاد مختلف اربعین را فهم کنیم و مبتنی بر مولفه کلان این برنامه‌های الهی منطبق شویم؛ پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران هم با این نگاه از سال گذشته با حضور اساتید مختلف حوزوی و دانشگاهی در جهت فهم ابعاد الهی اربعین و کشف ظرفیت‌های تمدنی اربعین برنامه ریزی کرده است.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران یادآور شد: امسال دومین کنگره بین المللی «لقاءالحسین» به همت پژوهشکده مهدویت مسجد جمکران، موسسه فرهنگی اصحاب الحسین و عتبه مقدسه حسینی و با همکاری دانشگاه امام حسین، دانشگاه تهران، موسسه فرهنگی رضوان عراق در عتبه مقدسه حسینی برگزار می‌شود.

مطهر نژاد تصریح کرد: لقاء الحسین جلوه ای از لقاء الله است و جامعه باید به سمت لقاءالله حرکت کند، این کنگره در روز ۲۵ آبان از ساعت ۸ و سی دقیقه تا ساعت ۱۷ در سالن خاتم الانبیاء عتبه مقدسه امام حسین (علیه السلام) برگزار می‌شود.

وی افزود: در این کنگره ۴ کمیسیون تدارک دیده شده است، از جمله کمیسیون مطالعات تمدنی، کمیسیون مطالعات میان فرهنگی ویژه شخصیت‌های بین المللی، کمیسیون مطالعات فرهنگی اجتماعی و کمیسیون مطالعات راهبردی برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران گفت: در سال گذشته کمیسیون بین الادیانی پیشنهاد شد که امید است این کمیسیون در آینده در بیروت تشکیل شود و از حضور اندیشمندان غیرمسلمان درباره اربعین و قیام امام حسین (علیه السلام) بهره گرفته شود.

مطهرنژاد با بیان این که در این کنگره، نزدیک ۲۰ مقاله برگزیده در قالب کمیسیون‌ها ارائه می‌شود، عنوان کرد: دراین کنگره مجموعه مصاحبه‌های تخصصی با اساتید مختلف که در این کنگره حضور دارند، صورت می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران تأکید کرد: تصریح کرد:

ما باید این شور و شعف اجتماعی را فراتر از همیشه به حوزه معرفتی جامعه تسری دهیم تا اربعین فراتر از زیارت دیده شود؛ در این ایام اندیشمندان مختلف ازکشور عراق، بحرین، لبنان، پاکستان، فرانسه و آمریکا حضور دارند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :