نسب حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 151

چنين نوشت: «هرگاه اين نامه به دست تو رسيد، زيد را از توليت صدقات رسول خدا عزل كن و آن را به يكى از خويشاوندانش واگذار و او را در اين امر يارى كن».
عامل سليمان فرمان او را اجرا كرد، ولى پس از آن كه عمر بن عبدالعزيز به خلافت رسيد، نامه اى بدين مضمون براى عامل مدينه نوشت:
أمّا بعد، فانّ زيد بن الحسن شريف بنى هاشم و ذوسنّهم؛ فإذا جاءك كتابي هذا، فاردد عليه صدقات رسول اللّه صلى الله عليه و آله و أعنه على ما استعانك عليه، والسلام؛ ۱
زيد بن حسن عليه السلام ، (شخصيّت) شريف بنى هاشم و مسن ترين آنان است؛ وقتى كه اين نامه به دست تو رسيد، صدقات پيامبر صلى الله عليه و آله را به او بازگردان و در اين كار او را يارى كن.
مؤلّف كتاب عبدالعظيم الحسنى عليه السلام حياته و مسنده ۲ مطلبى را درباره اختلاف بين زيد بن حسن عليه السلام و ابوهاشم عبداللّه بن حنفيّه در تصدّى و توليت صدقات حضرت رسول صلى الله عليه و آله نقل كرده است كه نگارنده سند آن را نيافتم. در اين كتاب آمده است: حضرت على عليه السلام مقرّر داشته بود كه بايد توليت صدقات او در دست اهل فضل و كمال از فرزندان او باشد. راوى گويد: توليت صدقات آن حضرت در زمان وليد بن عبدالملك به زيد بن حسن عليه السلام رسيد. در اين هنگام بين او و ابوهاشم عبداللّه بن محمد حنفيه بر سر تصدّى امور صدقات اختلاف پيدا شد.
ابوهاشم به زيد گفت: تو مى دانى كه ما در حَسَب و نَسَب با هم فرقى نداريم. تنها فضيلت تو بر من، اين است كه تو از فرزندان فاطمه زهرا عليهاالسلام هستى و من از اين شرف

1.الارشاد، ج ۲، ص ۱۷۶ .

2.عبدالعظيم الحسني عليه السلام حياته و مسنده، ص ۷۵ .

صفحه از 199