توحید (يگانگى خدا) - صفحه 11

۹۵.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : پاداش كسى كه خداوند عزّ و جلّ نعمت يكتاپرستى را به او عطا كرده است، چيزى جز بهشت نيست.

۹۶.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : «لا اله إلّا اللّه»، در نزد خداوند، سخنى بزرگ و ارجمند است. هر كس آن را از روى اخلاص بگويد، سزاوار بهشت مى‏شود و هر كس به دروغ [و از سر ناباورى ]آن را بر زبان آورَد، مال و جانش مصون مى‏شود؛ امّا سرانجامش آتش است.

۹۷.امام رضا عليه السلام- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : هر كس در هر ساعتى از شب يا روز بگويد: «معبودى جز خدا نيست»، [اين سخن‏] هر گناهى را كه در نامه اعمال اوست، پاك مى‏كند.

ج - شيرازه توحيد

۹۸.امام رضا عليه السلام : گامِ نخستِ بندگى خدا، شناخت اوست و اساسِ شناخت او، يگانه دانستن اوست و شيرازه يگانه دانستنش، نفى صفات [زايد بر ذات‏] از اوست؛ زيرا خِردها گواهى مى‏دهند كه هر صفتى و موصوفى [مركّب و ]مخلوق است و هر مخلوقى گواهى مى‏دهد كه او را آفريدگارى است كه نه صفت است و نه موصوف، و هر صفت و موصوفى، به برترين بودن يكديگر ، گواهى مى‏دهند و اقتران، گواه بر حدوث است و حدوث، دليل بر ازلى نبودن است؛ چرا كه ازل، حدوث نمى‏پذيرد.

صفحه از 18