خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 107

و ذكر نام او جايز نيست، تا آنكه خروج كند و زمين را از عدل و قسط پر سازد، آن گونه كه از ظلم و جور پر شده باشد.
عبدالعظيم گويد: گفتم من اقرار دارم و مى گويم كه: ولى اينان ولى خدا است، دشمن اينان دشمن خدا است، طاعت اينان طاعت خدا و معصيت اينان معصيت خدا است».
و من مى گويم كه: معراج حق است، سؤال در قبر حق است، بهشت حق است، آتش حق است، صراط حق است، ميزان حق است و قيامت خواهد آمد و ترديدى در آن نيست و خداوند همه آنان را كه در قبرهايند برمى انگيزد.
و من مى گويم كه فرائضى كه پس از ولايت واجب است عبارتند از:
نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر. امام هادى على بن محمد عليهماالسلام فرمود: اى اباالقاسم! به خدا سوگند اين همان دين خدا است كه آن را براى بندگانش پسنديده است: بر آن ثابت و استوار بمان! خداوند تو را با گفتار ثابت و استوار، در زندگى دنيا و در آخرت ثابت و استوار قرار دهد»!
بنابراين، باتوجه به روايت مذكور، محورهاى اصلى دين مرضى نزد معصومان از اين قرار است:
خداشناسى، پيامبرشناسى، امام شناسى، دوازده امامى بودن، غيبت و ظهور امام زمان عجل اللّه فرجه، تولى و تبرا، طاعت و معصيت امام طاعت و معصيت خداست، معراج، سؤال قبر، بهشت، آتش، صراط، ميزان، قيامت، زنده شدن مجدد مردگان و فرايض واجب ديگر پس از ولايت: نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر.

4. هجرت، گريز و آوارگى

هجرت، فرار و آوارگى از نمادهاى برين حضور، انجام وظيفه و احساس مسئوليت اجتماعى و سياسى است؛ فرد بى تفاوت، با هر محيطى سازگار است. كسى كه مرگ

صفحه از 142