خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 108

ارزشها، حكومت طاغوتها و حاكميت آلودگيها را به جان مى خرد، در هر محيطى مى تواند راحت زيست كند؛ ولى كسانى كه پاسدار ارزشها و مخالف سلطه ها و آلودگيها هستند يا بايد داوطلبانه هجرت كنند و يا مجبورند بگريزند.
هجرت يك اصل بزرگ در پديد آمدن تمدنها و پايدارى اديان است. نقش هجرت هيچ گاه كمتر از نقش جهاد در ماندگارى و گسترش دين نبوده است.
هجرت به مدينه و حبشه، از مهم ترين فصول تاريخ اسلام به شمار مى رود از اين رو است كه حضرت اميرالمومنين عليه السلام هجرت را مبدأ تاريخ قرار مى دهند و قرآن كريم پيوسته در آيات خود هجرت را بر جهاد مقدم مى دارد. بنگريد:
«إنَّ الذين آمنوا والذين هاجروا و جاهدوا في سبيل اللّه » . ۱«فالذين هاجروا و اُخرجوا من ديارهم و اُوذوا في سبيل الله و قاتلوا و قتلوا» . ۲«ان الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم في سبيل اللّه و الذين اووا و نصروا اولئك بعضهم أولياء بعض» . ۳
و در آيات ديگر نيز هجرت مقدم بر جهاد آمده است. ۴
براى كسانى كه مى خواهند خود يا دين خود را از زوال حفظ كنند، هجرت يك ضرورت منطقى است. هجرت فرهنگى نيز، كه براى جمع آورى روايات و استماع آن است، يكى از سيره هاى راويان در سده هاى اول اسلام و عاملى مهم در گسترش دين و فرهنگ اسلامى بود. ارزش والاى هجرت موجب شد كه مهاجران نيز چونان مجاهدان، داراى ارزش باشند و قرآن كريم به تمجيد از آنان سخن بگويد. در قرآن، مهاجران بر انصار مقدمند؛ آنگونه كه هجرت بر جهاد مقدم بود؛ از جمله در آيات ذيل:

1.سوره بقره (۲)، آيه ۲۱۸.

2.سوره آل عمران (۳)، آيه ۱۹۵.

3.سوره انفال (۸)، آيه ۷۲.

4.مانند اين آيات: سوره انفال (۸) آيه هاى ۷۴ - ۷۵: سوره توبه (۹)، آيه ۲۰؛ سوره حج (۲۲)، آيه ۵۸.

صفحه از 142