خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 115

علاوه، قطعا روايات بسيارى از مجموعه روايى حضرت عبدالعظيم به دست ما نرسيده و روايات موجود، بخشى از مجموعه عظيم روايى حضرت عبدالعظيم حسنى است.

7. مجموعه روايى حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام

مجموعه روايات حضرت عبدالعظيم حسنى و مسند ارزشمند وى نشان از والائى اين شخصيت بزرگ دارد؛ چنان كه گويا همه ارزشها، بينشها و منشهاى اين راوى بزرگ در اين مجموعه تجلى كرده است. با نيم نگاهى به اين مجموعه بزرگ اين حقيقت روشن خواهد شد.
شيخ صدوق قدس سره مجموعه روايى حضرت عبدالعظيم را با عنوان «اخبار عبدالعظيم» گردآورى كرده است.
در حدود چهل سال پيش مولف گرانقدر كتاب عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده، 78 روايت را با عنوان مسند حضرت عبدالعظيم جمع آورى كرده است و همراه با ترجمه و مقدمه و مؤخره اى بسيار استوار و گويا به چاپ رسانده است.
مؤلفى ديگر، كتابى با نام الشريف المعتمد شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده را در سال 1422ق به چاپ رسانده كه در آن، مجموعه روايات حضرت عبدالعظيم همراه با تبويب ارائه شده است.
كنگره حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام نيز در تلاش است تا مسند حضرت را كامل تر و جامع تر با فهرستى موضوعى فنى در اختيار علاقه مندان قرار دهد. در اين مسند تاكنون 118 روايت جمع آورى شده و چون نوزده روايتش تقطيعى و تكرارى است، در نتيجه حدود 99 روايت بدون تكرار در اين مسند كنگره گرد آمده است. اين مسند حدود بيست روايت، بيش از مسندهاى قبلى ارائه كرده است. بايد سه روايت ديگر را به اين نود و نه روايت افزود:

صفحه از 142