خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 136

كرده و سى هزار حديث تنها از امام صادق عليه السلام روايت كرده است، نيز حكايت از منزلت ابان دارد.
گفتنى است ارجاعهاى مطلق، اوج و ارج بيشترى دارد و شخصيت عبدالعظيم حسنى سلام اللّه عليه از چنين ارجاعى بهره مند است و او را در رديف راويان بزرگ و بى مانند قرار مى دهد.

16. مأموريّت پيام رسانى

در قلمرو اديان الهى سفارت يكى از مأموريّتهايى بوده است كه در كنار رسالت و پا به پاى رسالت براى گسترش پيام در رساندن حقيقت جلوه كرده است. حضرت عيسى عليه السلام سفير به انطاكيه مى فرستد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله براى رساندن پيام آن حضرت به مراكز قدرت و هر كدام از امامان نيز سفيرانى داشته اند.
از سويى هم چنان كه وارد شده: «رسولك ترجمان عقلك» 1 سفير و فرستاده تو نشان دهنده خردورزى تو است. از اين رو، گزينش سفير به وسيله امام معصوم نشان لياقت و نمود عظمت مُرسِل است؛ آن گونه كه پيامبران و اوصياى الهى نشان عظمت خداوند متعال بوده اند و با عظمت خويش عظمت او را بازگو كرده اند.
گزينش حضرت عبدالعظيم حسنى سلام اللّه عليه از سوى حضرت رضا عليه السلام جلوه دگرى از عظمت و ارزشمندى او است. در روايتى از حضرت رضا عليه السلام مى خوانيم: «يا عبدالعظيم! أبلغ عنّي أوليائي السلام و قل لهم أن لا يجعلوا للشيطان على أنفسهم سبيلاً، و مرهم بالصدق في الحديث و اداء الأمانة، و مرهم بالسكوت و ترك الجدال فيما لا يعنيهم و إقبال بعضهم على بعض و المزاورة؛ فانّ في ذلك قربة إلىّ، و لا يشتغلوا أنفسهم بتمزيق بعضهم بعضا؛ فانّى آليت على نفسى أنه من فعل ذلك و أسخط

1.نهج البلاغه، حكمت ۳۰۱.

صفحه از 142