خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 139

در كتاب الشجرة المباركة فى الانساب الطالبية، (ص 64) آمده است كه: عبدالعظيم در رى كشته شد و مزار او بدان جا معروف و مشهور است. ۱
به هر حال هجرت نيز، همچون جهاد امرى مقدس است و اجر فراوانى دارد. خداوند عزوجل مى فرمايد: «و من يخرج من بيته مهاجرا إلى اللّه و رسوله ثمّ يدركه الموت فقد وقع أجره على اللّه » ؛۲«و هر كس به عنوان مهاجرت به سوى خدا و پيامبر او از خانه خود بيرون رود و سپس مرگش فرا رسد پاداش او بر خدا است».
گفتنى است كه نجاشى و صاحب بن عباد، مرگ اين راوى بزرگ را در پى مريضى ايشان گفته اند و اشاره اى به شهادت ايشان نداشته اند. ۳

19. ملجأ بودن قبر حضرت عبدالعظيم حسنى

در ميان قبور فراوانى كه زيارت مى شوند، قبر عبدالعظيم حسنى پس از امام معصوم موقعيت بسيار ويژه اى را دارا است، چون:
الف) وى پس از امام معصوم، از بزرگ ترين امامزاده هايى است كه زيارت شده اند.
ب) بسيارى از صالحان، سالكان و عالمان بزرگ تشيّع وصيت كرده اند كه در جوار حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شوند و آرزوى اين همجوارى نشان عظمت حضرت عبدالعظيم است.
پ) در تاريخ سياسى ايران، بسيارى از گلايه مندان از حكومتها و يا كسانى كه مورد تعقيب سلطه ها بوده اند، در حرم عبدالعظيم حسنى بست مى نشسته اند و شكوه حرم عبدالعظيم و احترام و حرمت آن مانع از تعقيب و شكنجه وآزار آنان مى شد.
ت) عنايت يافته گان و توسل جسته گان به قبر عبدالعظيم حسنى در طول تاريخ بسيارند و اين عنايتها و كرامتها نشان مقام عظيم حضرت عبدالعظيم است.

1.به نقل از مقاله (عظمت و شخصيت حضرت عبدالعظيم از ديدگاه امامان و عالمان) نوشته دكتر سيد جعفر شهيدى.

2.سوره نساء (۴)، آيه ۱۰۰.

3.رجال نجاشى و خاتمه مستدرك.

صفحه از 142