خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 93

خورشيد رى

1. خاستگاه

ارتباط خويشى با نيكان و شايستگان، به ويژه اگر با پيامبر و آل پيامبر عليهم السلام باشد، از ارزشهاى مقبول همگان است البته ارزش قرابت با اهل بيت عليهم السلام ، زمانى است كه دارنده اش از آن بهره گيرد وگرنه يك ضد ارزش خواهد بود؛ همانند علمى كه اگر به آن عمل نشود و هدايت صاحب علم را تضمين نكند، ارزشى براى او ندارد؛ همچنان كه در كنار خانه خدا بودن، درك صحبت پيامبر، حضور در جبهه و جهاد، علم و آموزش و پيوند با خوبان ارزش هايى اند كه اگر پايه تكامل فرد نگردد، همه وبال او خواهند شد و او را منفورتر خواهند ساخت.
نسب حضرت عبدالعظيم با چهار واسطه به امام حسن مجتبى عليه السلام مى رسد و اين شرافت با حركت ايشان در مسير امامان معصوم و پيروى از آنان صدچندان افزوده شده است. محقق ميرداماد در اشاره به همين نكته مى نويسد:
«مع ماله من النسب الظاهر و الشرف الباهر... اذ ليس سلالة النبوة و الطهارة كأحدٍ من الناس اذا ما آمن و اتّقى و كان عند آبائه الطاهرين مرضيّا مشكورا...؛ ۱
به علاوه، براى او است نسب روشن و شرافت آشكار... چرا كه سلاله نبوّت و طهارت چون يك فرد معمولى از مردم نيست اگر ايمان و تقوى پيشه سازد و در نزد پدران پاكش پسنديده و قابل تقدير باشد».

1.الرواشح، ص ۸۶.

صفحه از 142