خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 95

است؛ چرا كه از امام هادى عليه السلام نقل شده كه به بعضى از مردم رى گفتند: اگر قبر عبدالعظيم را زيارت مى كردى، چونان كسى بودى كه امام حسين عليه السلام را زيارت كرده است».
شيخ در رجال خويش وى را در ميان اصحاب امام حسن عسگرى عليه السلام نيز نام برده است. مصاحبت با چند امام كه در شرايط مختلف مى زيسته اند و همراهى با آنان كه هر كدام دوران حساس و سختى را داشته اند، بسيار ارزش ساز است.
مصاحبت آن بزرگوار ويژگيهاى زير را داشته است كه وى را ممتاز مى سازد:
مصاحبت نزديك و پيوسته، مصاحبت با چند امام با شرايط گوناگون و سخت، مصاحبت علمى، همراه با آموزش پذيرى و آموزش خواهى، مصاحبت بدون مخالفت و بى كوچك ترين نقطه منفى.
گاه مصاحبت از نزديك و يا مداوم نيست؛ امّا مصاحبت عبدالعظيم حسنى از نزديك و پيوسته بوده است.
گاه اين مصاحبت تنها با يك امام است كه اين نيز بسيار ارزشمند است؛ ولى روشن است كه مصاحبت و همراهى با چند امام، بيشتر بازگوكننده عظمت و ارزشمندى آن صحابى است.
و مصاحبتها گاه صرفا يك معيت فيزيكى است؛ ولى گاه مصاحبتى همراه با آموزش و فراگيرى است. مصاحبت علمى است كه به مصاحب ارزش ويژه اى مى بخشد.
حضرت عبدالعظيم نه صرفا در كنار امام است، بلكه در اين مصاحبت از امام مى آموزد و فرا مى گيرد همين ويژگى مصاحبت وى را ارزشمند مى سازد. در بحث از مجموعه روايى، حضرت عبدالعظيم اين حقيقت روشن تر و ملموس تر مى گردد.
اميرالمومنين عليه السلام در وصف برخى از صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله مى گويد:

صفحه از 142