خورشيد ري(حضرت عبدالعظيم (ع) از منظر امامان معصوم) - صفحه 99

دعايى كه از ارجمندترين دعاهاست. گفتنى است كه در ميان ياران و اصحاب امامان عليهم السلام انگشت شمارند كسانى كه چند امام را از نزديك درك كرده باشند و افتخار همصحبتى با چند امام را داشته باشند. اين بدان معنى است كه او تمام عمر خويش را در خدمت امامان عليهم السلام گذرانده و هميشه سرسپرده نزديك آنان بوده باشد. برخى چهره هاى فروزنده كه چنين بودند، عبارتند از:
1. جابر بن عبداللّه انصارى: وى هفت تن از معصومان را درك كرده و مأمور ابلاغ سلام پيامبر صلى الله عليه و آله به امام باقر عليه السلام بوده است. 2. زكريا بن آدم: شيخ طوسى وى را از اصحاب امام صادق عليه السلام و امام رضا عليه السلام و امام جواد عليه السلام دانسته است.
3. ابان بن تغلب: وى به گفته نجاشى سه تن از امامان معصوم يعنى امام سجاد و امام باقر و امام صادق عليهم السلام را درك كرده و از همه روايت و نزد همه مقام و منزلت دارد.
4. جابر بن يزيد جعفى: وى، به گفته نجاشى، دو تن از امامان يعنى امام باقر و امام صادق عليهماالسلام را درك كرده است.
5. زرارة بن اعين: وى، به گفته شيخ طوسى، سه امام، يعنى امام باقر و امام صادق و امام كاظم عليهم السلام را درك كرده است.
حضرت عبدالعظيم سلام اللّه عليه امام جواد و امام هادى عليهماالسلام را قطعا درك كرده است و از آنان روايات بسيارى دارد و بر اينكه امام رضا عليه السلام را نيز درك كرده باشد، دو روايت دلالت دارد: در يك جا امام رضا عليه السلام به وى مأموريت ابلاغ پيامى را مى دهند ۱ و در يك روايت ديگر، حضرت عبدالعظيم براى امام رضا عليه السلام نامه اى نوشت و سؤالى كرد و امام پاسخ وى را با نامه دادند. ۲
ولى جناب آية اللّه العظمى خويى (معجم رجال الحديث، ج 11 ص 53) نمى پذيرند

1.بحارالأنوار، ج ۳۵، ص ۱۱۰؛ مسند حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام ، ح ۱۱۴.

2.اختصاص، ص ۲۴۷؛ مسند حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام ، ح ۵۰.

صفحه از 142