حجتالاسلام والمسلمین سیدروحالله سیدطبایی ضمن تاکید بر استفاده از فرصت اربعین برای ترویج صحیح مکتب شیعه تاکید کرد: در پاسخ به شبهاتی که به خصوص در رسانههای معاند منتشر میشود، باید از بیان مطالب ضعیف و بدون سند خودداری شود.
حجتالاسلام والمسلمینسیدروحالله سیدطباییدر گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به حضور تعداد زیادی از بانواناهل بیت(ع)در کربلا و با بیان اینکه چهار نفر از بانوان، پیشگام در حوادث بودهاند، گفت:
یکیحضرت زینب(س)، دختر امام علی(ع) و همسر عبدالله بن جعفر بن ابیطالب بوده است البته تمامی اسرایاهلبیت(ع)در کربلا از اولاد فاطمه بنت اسد بودهاند؛ دیگری ام کلثوم، دختر امام علی(ع) است که البته اسمشان ممکن است زینب صغری باشد؛ دیگری فاطمه دختر امام علی(ع) که همسرش پسر عقیل بوده و فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) یعنی سه فاطمه در کربلا وجود داشته است لذا میبینیم ائمه(ع) در انتخاب نام فاطمه حساسیت خاصی داشتهاند.
وی با اشاره به مطالب بیان شده در مورد حضرت سکینه افزود: فاطمه و سکینه دو دختر امام حسین(ع) بوده و هر دو در کربلا بودهاند که فاطمه بزرگتر هم بوده است ولی سن آنان به همدیگر نزدیک بوده است البته برای حضرت سکینه و فاطمه داشتن شوهر نیز نقل شده است؛ رباب نیز همسر امام حسین(ع) نیز جزو اسرا و مادر حضرت سکینه و حضرت عبدالله یا همان علی اصغر بوده است؛ در نقلها آمده یکی از اسرا، رقیه نام دارد که دختر امام علی(ع) و همسر مسلم بن عقیل بوده است.
سیدطبایی ادامه داد: در لهوف نقل شده وقتی در شب عاشورا حضرت زینب(س) شعر «یا دهر اف لک... » را ازامام حسین(ع)شنید به همراه ام کلثوم نزد امام آمدند و گریه کردند و امام فرمود خواهرم ام کلثوم و ای زینب یعنی براساس این نقل، این دو خواهر امام وجود داشتهاند که در این نقل زنان دیگر مانند رقیه و رباب نیز ذکر شده است؛ در کتب انساب فرزندان امام معرفی شدهاند و وقتی به امام حسین میرسند از فاطمه، سکینه و زینب که در کودکی از دنیا رفته است یاد شده و اولاد چهارمی نیز نقل کرده که نام آن را نیاورده است البته در مورد حضرت رقیه، دختر امام حسین(ع) نیز نقل شده(لباب الانساب) که نسل امام حسین(ع) از این رقیه است که البته اگر رقیه در کودکی از دنیا رفته باشد نمیتواند این مسئله درست باشد، البته طبری نقلی در مورد رقیه ذکر کرده است که ماجرای آن در خرابه شام را بارها شنیدهایم که البته در اینجا ذکر شده ایشان رنجور شد و بعدا از دنیا رفتند.
این محقق و پژوهشگر بیان کرد: اسرا طبق نقل شیخ مفید از ظهر روز یازدهم از کربلا حرکت داده شدند و درخواستشان هم این بود که ما را از کنار قتلگاه عبور دهید، حضرت زینب(س) در اینجا اشعار دلسوزی را خواندند که نخستین روضهخوانی برای شهدا بود و در نقل دارد که حضرت سکینه پیکر امام را بغل کرد تا اینکه عدهای آمدند و او را کنار کشیدند و در نقل است که در اینجا دوست و دشمن گریستند.
وی با اشاره به برخی سخنان در مورد رسیدن اسرا در اربعین اول با بیان اینکه از کربلا تا کوفه ۷۰ کیلومتر راه است که طبیعتا یک روز نباید بیشتر در راه باشند و طبق نقلهای معتبر اسرا روز اول صفر به شام رسیدند، اظهار کرد: البته نحوه ورود آنان به کوفه طوری بوده است که مردم آنجا نیز به گریه افتادند وحضرت زینب(س)نیز سخنرانی داشتهاند که در امالی شیخ صدوق نیز مطرح شده است و نقل شده که در کوفه نیز چوب بر لبان امام زدند.
وی با اشاره به احتجاجات حضرت زینب و امام سجاد(ع) با ابن زیاد در کوفه افزود:
در مسجد کوفه نیز جریان عبدالله بن عفیف رخ میدهد یعنی وقتی بیاحترامی نسبت به امام حسین(ع) را میبیند، فریاد میزند و اولین شهیدی که بعد از کربلا در دفاع از امام حسین(ع) خونش ریخته شد همین فرد بود و دختر این مردم فداکار؛ در مورد چگونگی بردن اسرا از کوفه به شام نیز مباحثی مطرح شده از جمله اینکه سه مسیر در بین کوفه و شام وجود دارد یکی راه بادیه، راه دیگر از کنار رود فرات البته این مسیر ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر حتی تا هزار کیلومتر دورتر میشود و مسیر دیگر نیز از کنار رود دجله بوده است که البته معلوم نیست از کدام راه اسرا را برده باشند ولی به نظر میآید با توجه به اینکه میخواستند زودتر اسرا را ببرند مسیر کوتاه را انتخاب کردند و در این صورت رسیدن اسرا در روز اول صفر درست است.
سیدطبایی اظهار کرد: در موسسه دارالحدیث دانشنامهای به نام امام تالیف شده است که مبنای کاری فعالیتهای ما در این موسسه این است که ابتدا نقل قولهای اهل سنت را میآوریم زیرا اهل سنت آنان را قبول دارند و نمیتوانند مطالب را جعلی بدانند همچنین بهترین منبع در استفاده از منابع شیعی، خطبههای حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.
وی با اشاره به برخی شبهات شبکههای ماهوارهای افزود: یکی از این شبهاتی که گاهی مطرح میشود این است که ۷۰ نفری که در کنار امام به کربلا آمده بودند برای پول آمدند که ما پاسخ دادیم که اگر این حرف درست باشد چرا مختار بعد از چند سالی به خونخواهی از کربلا، قیام کرد و تمام قاتلین و دخالتکنندگان در قتل اهلبیت(ع) را کشت و این نشان میدهد که جریانی سیاسی و اسلامی وجود داشته است بنابراین در پاسخ به برخی شبهاتی که مطرح میشود باید دقت لازم را داشته باشیم و از بیان نکات ضعیف که میتواند مخاطب را اقناع نکند خودداری کنیم.
این محقق همچنین درباره اینکه برخی میگویند در جنگهای صدر اسلام بریدن سر رسم اعراب بوده است بنابراین این مسئله، در عاشورا نیز طبیعی است، تصریح کرد: این رسم بوده ولی در مورد امام حسین(ع) نحوه بریدن عجیب بوده و بعد از آن زیر سم اسبان قرار دادن و یا اینکه بدن عریان را زیر اسبها لگدمال کردن عیجبتر؛ از طرفی اینها، میدانستند امام حسین(ع) نوه پیامبر(ص) به عنوان برترین انسان در عالم بشریت بوده است و این کار را کردهاند.
سیدطبایی اظهار کرد: از زیارت ناحیه استفاده میشود که اسبها را وقتی که هنوز سر در بدن امام بوده بر ایشان تاختهاند اما در نقلها ذکر شده که اول سر را بریده و بعد اسبها را تاخت کردهاند و این نوع برخوردها نشان از مظلومیت زیاد اهل بیت(ع) در عاشوراست.
این محقق با اشاره به اینکه طبق اقوال، اهل بیت(ع) در اربعین اول در کربلا حضور داشتند تصریح کرد: اربعین امروز نماد قدرت شیعه است و باید از این فرصت برای ترویج و تبلیغ عملی و اخلاقی آموزههای مکتب شیعه استفاده کنیم.