492 - فرونشاندن آتش اختلاف

فرونشاندن آتش اختلاف

اللّهُمّ... ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... إطفاءِ النّائِرَةِ و ضَمِّ أهلِ الفُرقَةِ و إصلاحِ ذاتِ البَينِ‌.[۱]

امام زین العابدین (علیه السّلام) در این فراز از دعای نورانی مکارم الاخلاق، برخی از مهم‌مشکلات فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی جامعه، ریشه در رعایت نکردن این رهنمودها دارد.

می‌فرماید: خدایا زينتِ پرهيزگاران را بر من بپوشان؛ همان زيورِ فرونشاندن آتش دشمنی و اختلاف؛ و پیوند دادن افرادی که با همدیگر اختلاف دارند و آشتی دادن آنها.

اختلافاتی که در جامعه اسلامی پدید می‌آید از مسائل بسیار خطرناکی است که خطرش برای مسلمانان از هر خطر دیگری بیشتر است. به همین جهت در اینجا توصیه شده که نه تنها انسان در مسائل اختلافی وارد نشود، بلکه شخص باتقوا و صالح باید تلاش کند‌ تا آتش اختلافات را خاموش کند.

در روایتی از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین نقل شده است:

ألا اخبِرُكم بِأفضلَ مِن‌ دَرَجَةِ الصِّيامِ‌ و الصَّلاةِ و الصَّدَقةِ؟ إصلاحُ ذاتِ البَينِ؛ فإنّ فسادَ ذاتِ البَينِ هِي الحالِقةُ.[۲]

آيا شما را به چيزى با فضيلت‌تر از نماز و روزه و صدقه، آگاه نكنم؟ آن چيز، اصلاحِ ميان مردم است؛ زيرا اختلاف و خصومت ميان مردم، كُشنده و براندازنده است.

رفع اختلافات میان افراد به قدری اهمیت دارد که پاداش آن از روزه و نماز مستحبی و از صدقه بیشتر دانسته شده است. به عبارت دیگر، در مقایسه میان فضیلت نماز شب با اصلاح ذات البین؛ اصلاح ذات البین فضیلت بیشتری دارد. در مقابل افساد ذات البین به قدری خطرناک است که موجب از بین رفتن دین می‌بعضی‌ها هستند که نه تنها قدمی برای اصلاح و رفع اختلافات بر نمی‌تلاش می‌کنند با نمّامی و نقل سخن دیگری برای دیگری، میان دو نفر یا دو گروه اختلاف ایجاد می‌


[۲]كنز العمّال، متقی هندی، ج۳، ص۵۸، ح۵۴۸۰ عن أبي الدرداء.

  • 492 - فرونشاندن آتش اختلاف (دانلود)