كتابشناسي حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 276

حضرت عبدالعظيم عليه السلام چند تن از ائمه را درك نمودند، جايگاه حضرت عبدالعظيم عليه السلام در مجلس امام هادى عليه السلام ، شرح حديث عرض دين، فضائل حضرت عبدالعظيم عليه السلام از زبان ائمه، گفتار علما، مخالفت حضرت عبدالعظيم عليه السلام با خليفه وقت، ورود حضرت عبدالعظيم عليه السلام به رى و وفات آن بزرگوار، تأليفات، احاديثى از قول حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، اولاد، مشايخ و اساتيد روايتى، راويان و شاگردان، آداب زيارت و طريقه توسل به حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، يكى از كرامات، تاريخ بناى بقعه، آثار و اشياء تاريخى گرانبهاى آستانه و....

6. تاريخ آستانه رى (فارسى)

از: عبدالله عقيلى
دوم، قم، سازمان چاپ و نشر مؤسسه فرهنگى دارالحديث با همكارى معاونت فرهنگى آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، 1380ش، 452ص، رحلى؛ تصوير، جدول، سند، كتابنامه، نمايه.
اثرى درباره پيشينه ?اريخى رى و آستانه حضرت عبدالعظيم عليه السلام و مسايل مربوط به آن است. مؤلف در اين كتاب توانسته با تدوين اطلاعاتى كه از تطبيق روايات با متون تاريخى حاصل مى شود، در مجموع اطلاعاتى را درباره شخصيت تاريخى حضرت عبدالعظيم عليه السلام گردآورى نمايد كه به گفته خود: «مصرحاً در هيچ يك از نصوص تاريخى و روايى نيامده و در مجموع كلياتى است كه از اوضاع اجتماعى و جوّ سياسى ديلمان و طبرستان و رى، به هنگام مهاجرت آن حضرت به اين صفحات، متبادر به ذهن مى شود.»
اما بقيه مطالب كتاب كه مشتمل بر تاريخچه مزار و موقوفات و متوليان آستانه و ... مى باشد، همگى مستند به اسناد و فرامين تاريخى است كه از عصر صفويان تا امروز، در خانواده نگارنده باقى مانده اند.

صفحه از 300