شخصيت علمي و معنوي حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 304

ابن سعد كه مى خواهد فرماندهى لشگر كربلا را به عهده بگيرد اول بار قبول نمى كند. براى قبول اين امر پيشنهاد حكومت رى به ايشان شد و وعده رى به جهت آماده سازى ابن سعد براى كربلا بود.
ايشان دو يا سه شب نمى خوابد تا بين دنيا و آخرت، بالاخره حكومت رى را به جاى آخرت خود قبول مى نمايد.
نكته قابل تأمل حضور عبدالعظيم حسنى عليه السلام در رى به دستور امام هادى عليه السلام است، رى به جهت واقعه كربلا و زمينه ساز شهادت امام حسين عليه السلام ، نوعى بدشگونى و بدشومى و نفرين زده مى شد، و براى اينكه اين بدشومى و نفرين زدگى از بين برود نيازمند حضور يك سادات بود كه امام هادى عليه السلام با يك ابتكار عمل اين نفرين و شومى را از رى دور نمود و يك سادات حسنى عليه السلام و از نوادگان خاندان امامت به رى فرستاد.
حضرت عبدالعظيم در اثر كثرت احاديثى كه از ائمه معصومين عليهم السلامروايت نموده به «محدث العليم» ملقب گرديده است.

علت عظمت و شخصيت حضرت عبدالعظيم عليه السلام :

اگرچه در اين مختصر تا حدودى به عظمت حضرت عبدالعظيم اشاره شد، اما به دليل اهميت اين معنى، و اينكه لازم است اين شخصيت بزرگ اسلامى را بهتر بشناسيم، و از شيوه زندگى او درس ديندارى و فداكارى بياموزيم، لازم به نظر مى رسد، علت هاى عظمت و سرّ مقام بلند او را بيشتر مورد مطالعه قرار دهيم.
به طور خلاصه مى توان علت هاى عظمت و فضيلت او را اين جهات دانست:

1. ذريه اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله :

يك جهت مقام بلند و عظمت درخشان حضرت عبدالعظيم عليه السلام را مى توان اين معنى دانست كه آن بزرگوار سلاله خاندان پيامبر بوده، و با چهار واسطه نسب او به سبط اكبر، امام حسن مجتبى عليه السلام مى رسد.

صفحه از 310