حكمت تكوينى امامت

پرسش :

حكمت تكوينى امامت چیست؟



پاسخ :

امام معصوم ـ كه كامل ترينِ انسان ها در مقاطع مختلف تاريخ است ـ علاوه بر رهبرىِ سياسى و فرهنگى امّت ، دو نقش اساسى نيز در باطن جهان هستى بر عهده دارد كه ما آن را فلسفه يا حكمت تكوينىِ امامت مى ناميم :

يك . رهبرىِ باطنى انسان هاى مستعد و شايسته

رهبرىِ باطنى ، تنها از كسى ساخته است كه داراى ولايت تكوينى باشد . ولايت تكوينى ، توان و قدرتى است معنوى كه انسان بر اثر عمل به احكام الهى ، بدان دست مى يابد . در عالى ترين مراتب ولايت تكوينى، انسان به بالاترين مراتب امامت مى رسد كه جايگاه همان انسان كامل است .

امام ، در موقعيت ولايت تكوينى، خورشيدى است فروزنده تر از خورشيد محسوس ، كه در باطن نامحسوس جهان ، نورافشانى مى كند و به ملكوت آسمان ها و زمين و ضمير انسان هاى شايسته ، روشنايى مى بخشد و مؤمنان راستين ، به اذن خداوند متعال ، در پرتو نور امام ، به مقصد اعلاى انسانيت مى رسند .[۱]

دو . قوام معنوى جهان هستى

امام ، در جايگاه ولايت تكوينى، ركن معنوى جهان هستى است و بقاى نظام طبيعت ، در گروِ وجود مادّى انسان كامل است و بدون او ، نظام زمين و آسمان از هم فرو مى پاشد .

از نگاه روايات اهل بيت عليهم السلام ، در عصر غيبت امام معصوم ، هر چند جامعه بشر از رهبرى سياسى و فرهنگى او محروم است ، از بركات هدايت باطنى و ولايت تكوينىِ او بى بهره نيست .[۲]


[۱]. ر.ك : رهبرى در اسلام : بخش اوّل : فلسفه رهبرى / فصل چهارم : رهبرىِ باطنى .

[۲]ر . ك : دانش نامه ميزان الحكمه : ج ۶ ص ۸۷ (حكمت تكوينى) .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت